jennyp
Har en bekant som gärna vill ha lite växter på balkongen, men hennes balkong är helt inglasad och blir olidligt varm på sommaren. Vad kan hon ha? Jag föreslog växthustomater men vad kan mer finnas? Någon speciell sorts tomat hon ska titta efter?

Solen ligger på från runt 15-tiden och framåt och temperaturen kan komma upp i 40-50 grader en varm dag. Alla fönster är öppna men det blir ändå gassande hett.
jennyp
ingen som har ett endaste tips??
adrian
CITAT (jennyp @ 11-05-2006, 08:55)
ingen som har ett endaste tips??

I mitt växthus så har jag kollat temperaturen och den har legat på 45 i topp och en gång även 51 grader.

Sarracenia klarar detta om de har vatten på fatet.
titti49zon6
Tomater i odlingsäck,kryddor från medelhavet-rosmrin,salvia,timjan,gräslök,basilika,dill
Luktärt,silvernjurvinda,palmer,suckulenter av olika slag
Fråga i handelsträdgården dom kan säkert hjälpa till med förslag
Kanske en liten bordsfäkt kan stå på under den allra hetaste tiden så att inte luften står helt still
Lycka till
Alexander-VG-zon3
hur är natttempen . för nån gång måste dom ju få svalka .om man hadde fått ner natttempen till lägre så hadde många medelhavsväxter trivst även robusta palmer som dadelpalm,kanarei palm,dvärgpalm. som dig skulle jag sattsa på robusta växter inga tropiska . det ända som jag tänker bler ett problem är högtemp kankse både da å natt även starksol som gör att växterbränns å du får innprincip vattna varjeda eller både morron å kväll dag å natt . och en fläkt med som titti49 sa som då kan fungera som en billig svalka .
växter jag hadde satt där
dom palmer jag skrev innan bara dom inga andra bergpalm,kentiapalm komme rinte trivas kokospalm kan med trivas om där är jätte fuktigt annars dör den .
olika medelhavsväxter men då måste där vara svalt på vintern max 12c minst -10c om vintern . även kryddor kan gå men du får vattna så dom inte dör . tomater hadde nog gillat det å även hibiskus skulle kunna funka å robusta blommande växter .
så försök få ner natttempen på dan kankse med en fläkt å ge lite svalka på dan i fläkten å på sommaren ha fönstert öppet dyngnet runt och vill du ha medelhavsväxter så ha en temp på runt 9-10c bara det inte går under -10c men ska man s epå alla även palmer inte under -3c wub.gif
catlady
Det kanske är tråkigt, men man kan fästa upp ordentliga solskydd - det drar mer temperaturen lite, speciellt om man vädrar ordentligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 11-05-2006, 10:38)
Det kanske är tråkigt, men man kan fästa upp ordentliga solskydd - det drar mer temperaturen lite, speciellt om man vädrar ordentligt.

det tänkte jag inte på smart wub.gif
för då skyddar man växterna å man behöver inte vattna ofta å en behaglig temp
noora
Chili! wub.gif

Och så skulle jag rekommendera självvattnande krukor eller krukor med vattenreservoar. När vi hade inglasad balkong i söderläge fick jag ge salvian en kanna vatten om dagen, och den stod i självvattnande kruka blink.gif Men så växte den väldigt fint också.
Hum
Jag har en väldigt liknande balkong, glasad och mot söder, men flyttade in först förra sommaren så har inte någon lång erfarenhet smile.gif
Solen gassar rakt in ungefär kl.10-18. Du behöver nog persienner för att skydda mot solen lite... mina medelhavsväxter (oliv, myrten, lager) verkar trivas bäst och växer fort, behöver inte ens vattnas jätteofta. Dom örter jag köpt redan verkar det vara lite på vippen med - i går glömde jag öppna glasen innan jag åkte till jobbet och dom var nästan döda när jag kom hem (basilikum och koriander). sad.gif

Lyktranka och pilea har jag haft ute i amplar, dom trivdes jättebra förra sommaren men nu verkar de lite trötta...
Så tänkte jag sätta upp en spaljé med klematis för att ge skugga åt andra växter...

-jb-
kerstin z5-6
Fläkt gör jättemycket -då kan man ha många olika växter -tänk medelhavsväxter -och pelargoner , tomater och sådant -men vid 50 + börjar rotsystemet då på det mesta i levande växtväg -särskilt om fläkt saknas
linlin
Jag har en inglasad balkong i söderläge. Jag har pelagoner, paradisträd, chili, benjaminfikus, calamondin, kaktus, orchider, lavendel, timjan, rosmarin, oregano, basilika, schefflera (eller hur det nu stavas), kaffeplanta och penseer där smile.gif Fast det går åt väldigt mycket vatten till dem.
De trivs jättebra allihopa wub.gif

/Linda
Alexander-VG-zon3
fast ändå som många sagt en fläkt hadde jag personligen tyck var ett måste sen även nån form av solskydd . det gör ändå mycket för växterna och även så behöver man inte vattna stup i kvarten wub.gif
Inka
Har själv en inglasad balkong med sol kl 13-22 ungefär sommartid. Jag brukar lyckas med chili, vindruva, apelsin, avocado, hibiskus och kryddor...Mitt problem är oftast inte vattningen - det klarar sig bara man vattnar varje dag! Men man får ju inte åka bort...

Det värsta är allt spinn och trips som dyker upp, på bara några dagar kan allt vara invävt och halvdött.

För att klara det får man bära in allt i duschen minst en gång i veckan så de små okrypen spolas bort!
Såklart måste man ju ha solskydd också...

Lycka till Inka rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag har hibiskus,rosmarin,oliv medelhavsväxter m.m å jag vattnar 2-3gånger om dagen i västläge så vatten går någ åt wub.gif
fast som många sagt iannn en fläkt å nåt enkelt solskydd hadde vatt en stor fördel å förbättrat miljön för dom med
Margaretha
Hibiskus, passionsblommor, Afrikas Blå Lilja, nerium oleander trivs bra i den miljön! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon