Helen i Skåne
10-05-2006, 14:34
Har en ny trädgård och har hittat diverse växter som jag inte har koll på.
Den som liknar kirskål är mer vedartad i skaftet och matt/grov i bladen, kan det vara kirs i alla fall?
[http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4611&uuid=helen99&pid=47850]
Den med med smala spetsiga blad växer i tuvor, trodde det var en lökväxt men blir inte klok på blomskotten.
[http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4611&uuid=helen99&pid=47852]
Den andra liknar den i en annan tråd men det finns ingen gul vätska i "rören". Det fanns torkade blomställningar kvar som påminde mig om att det överallt i trädgården fanns gula vallmo, kan det vara en sådan?
[http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4611&uuid=helen99&pid=47851]
Vet inte om jag fick rätt på bilderna, de finns i mitt album!
Helen i Skåne
10-05-2006, 14:52
NU vet jag hur man lägger in bilderna!

Inget av dessa är kirskål i alla fall
Helen i Skåne
10-05-2006, 14:59
Tack för det! Inbillar mig att jag känner igen 2 av dem men just nu står det stilla. Två av dem har vuxit i mängder i en stor skräprabatt, utgick i från att det var "riktiga" blommor så när rabatten grävdes ur planterade jag om dem. Hoppas bara att det inte är ogräs för då blir det lite grävpyssel...
Mia, zon 3
10-05-2006, 15:36
Den sista ser mycket ut som en höstanemon, tycker jag.
Piccante
10-05-2006, 19:33
Jag kan bara bidra med gissningar, det är svårt att säga något när man inte ser dem på plats. Den första bilden på växten med smala blad och blomstänglar med knoppar ser ut som någon hyacintväxt eller någon annan enhjärtbladig växt. Tror inte det är något ogräs utan förmodligen en trädgårdsväxt.
Andra bilden är i alla fall inte kirskål. Nu är jag inget vidare på trädgårdsväxter men hade jag sett sådana bladrosetter ute i en gräsmark så hade jag tänkt på någon flockblommig växt, påminner om bockrot men även om libbsticka och selleri i bladformen. Har den någon aromatisk doft om man bryter den?
Tredje bilden, ingen aning. Jag ser att stammen ser luden ut.
kerstin z5-6
10-05-2006, 19:35
den första ser ut som Camassia ev cusicki en lökäxt -ser ut som en långsmal blå hyacint :)framför den sitter nåt är det den du menar ?
fänrikshjärta `?Dicentra ?
De grova bladen refflade -undrar du över dem med ?
Inga ogräs nån av dem
Eva i Skåne
10-05-2006, 21:24
fänrikshjärta gissar jag också på nr 2 och höstanemon på nr 3.
Nr 2 tycker jag ser mer ut som revsmörblomma än Fänrikshjärta ( men vad vet jag).
Fänrikshjärtats flikade blad är gracilare i min rabatt.
/Anki
kerstin z5-6
11-05-2006, 22:27
nädu revsmör har jag fulle skjortan av -så den vet jag hur den ser ut ..

,
Anders zon 1
11-05-2006, 23:57
Håller med om att bild 1 nog kan vara Camassia och bild 3 höstanemon. Bild två är jag osäker på. Tror dock inte att det är fänrikshjärta och det är definitivt inte revsmörblomma. Av någon anledning kommer jag att tänka på skelört när jag ser bilden. Skelört känner man lätt igen på att den avsöndrar en orange saft när man bryter ett blad eller en stjälk.
Helen i Skåne
12-05-2006, 07:59
Tack! Camassia låter spännande, har ingen aning om vad det är men ska kolla upp det! Är det andra (tredje) en höstanemon blir jag jätteglad! Den i mitten har inte någon gul saft! Vad tror ni om gul vallmo? En av plantorna hade en torkad stängel med små frön, det fanns fullt av sådana i trädgården, utspridda och nu ser jag fullt med den här sorten överallt. Har inte vågat ta bort den, synd om det är vallmo trots att den är gul...
Mia, zon 3
12-05-2006, 09:40
Camassia = stjärnhyacint, de är jättefina allihop!
Jag undrar om inte den i mitten är något vildväxande från naturen? Den påminner om något jag sett i en bok om ätliga växter. Men gå nu för guds skull inte ut och tugga på den för det!
Biggan_
12-05-2006, 10:23
Den första liknar min Spansk Klockhyacint, tvåan känner jag igen, men kan inte komma på vad det är.
Trean tror jag är en sådan här anemone

Vet inte om det är en höstanemon, för hos mej blommar den nästan hela sommaren!
Mia, zon 3
12-05-2006, 12:55
CITAT (Birgitta P @ 12-05-2006, 11:23)
Vet inte om det är en höstanemon, för hos mej blommar den nästan hela sommaren!
Jo, det är det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.