Full version: Få bort bin?
Amanda_B
Det har börjat flyga in massa bin i vårat kök och runt våran balkong. Då jag är väldigt rädd för insekter skulle jag vilja få bort dem på något sätt men frågan är hur? problemet är också att jag inte riktigt vet vart boet är men det måste vara nära eftersom att ett antal flyger in varje dag. Några tips? unsure.gif
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt vad det är för djur. Är det förrymda honungsbin som byggt bo i närheten så borde du haft dom redan i höstas. Det kan ju även vara nån granne som skaffat en kupa, kolla grannskapet.

Annars kan det vara övervintrade getinghonor som söker boplats. Det kan ha funnits ett bo förra året i närheten varifrån dom kommer. I så fall är det bara att jaga dom exempelvis med dammsugaren eller klappa till med en hoprullad tidning. Några nya getingbon för säsongen finns inte än.
Amanda_B
jasså. Nej jag är ingen expert men honungsbin kan det inte vara eftersom att vi bor inne i stan. Men de ser ut som bin iallafall, lite svartaktiga tror jag. Det är iallafall inte getingar, det kan jag faktiskt se skillnad på!
Gossen Ruda
Det kan vara en bisvärm som slagit sig ner nånstans i närheten även om du bor inne i stan. Vad man skall göra åt det vet jag inte men det är säkert inget för den vanlige medborgaren. Om du tycker det är ett stort problem så kan säkert nåt skadedjursföretag hjälpa till mot betalning.
*Stintan*
Tag kontakt med en biodlare. Dom kan ge råd kanske. Är det en
förrymd bisvärm som slagit sej ner kommer dom inte att försvinna med mindre än att drottningen förflyttas och sånt kan man få hjälp med av en biodlare.
Men försök först lokalisera var svärmen finns. Det brukar vara en faslig trafik till stället dom slagit sej ner på eller i. Kan vara i en skorsten eller
i någon vägg e.dyl.
Gloriana
Ta kontakt med Sveriges Biodlarförening. De vet var närmaste bitillsyningsman bor. Bitillsyningsmannen är till för att ta hand om de förrymda svärmar som inte ägarna lyckats hålla reda på. Nu tror jag inte att det är honungsbin såvida inte någon är biodlare inne i staden och har osedvanligt pigga bin. De flesta bin är mycket sena pga av den sena våren och har inte börjat visa svärmtendenser än i alla fall inte här i Östergötland där jag bor. Förmodligen är det något annat odjur.
Gossen Ruda
Odjur!!!??? mad.gif

Inga insekter är odjur. Voff voff.

Men jag håller med dig om att OM det är en bisvärm så har svärmningen inte skett i år, det dröjer nog en månad till innan det kan bli aktuellt.
Gloriana
Alla djur/insekter som sticks, utom honungsbin, är odjur om de sticker mig(och barn, familj, vänner och alla andra som inte vill bli stuckna). Fästingar är odjur oavsett var de finns. Insketer som äter på mina blommor är odjur när de sitter på mina blommor och förstör dem, att knapra lite i kanten går dock bra. Alla insekter som äter upp odjursvarianten är mina vänner!
laugh.gif
Jag gillar faktiskt insekter med undantag för odjursvarianten.

Amanda_ B: Jag vill gärna veta hur det gått/går med de mystiska insekterna!
zaaritha
Steklar? Ofarliga!
Sunilorblede
CITAT (zaaritha @ 12-05-2006, 23:50)
Steklar? Ofarliga!

Hur kan du säga att steklar är ofarliga? Är man överkänslig mot bifigt så är det väl i allra högsta grad farligt. Nog för bin sällan sticks när dom är ute på jakt efter mat, utan det är mer hemma vid kupan där vaktbina finns. Men jag tycker som några andra skrivit att du ska tillkalla bitillsyningsman för att få hjälp med problemet, om du nu är säker på att det är bin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon