pinhead
10-05-2006, 17:19
förra sommaren gjorde jag en liten köksträdgård på pallkragar sen la jag städmaterialet från marsvin och kanin burarna i botten sen jord ovanpå . och det växte så det knaka där och djuren hann inte äta upp alla morötter,romansallad,persilja . MEN sen fick jag höra att det var giftigt med att använda sånt i botten av landet ? stämmer det ?
kan tillägga att det är sågspån,hö,bajs,urin i materialet samt ev nå vitkål och pellets
Har svårt att förstå vadför marsvins- och kaninskit skulle vara giftigt när ko-, häst-, höns-, gris-, får-, get- osv-gödsel är det bästa man kan gräva ner i sina land.
Om du inte matar djuren med gift såär knappast det som kommer ut giftigt !
JÅJ
hnorbeck
15-05-2006, 20:10
Att det är "giftigt" skulle kunna vara att det kan bli giftigt för plantorna i för hög koncentration p.g.a. att det innehåller för mycket urin. Min erfarenhet av att ha haft marsvin som tonåring är att det man städar ur buren är fyllt med en väldigt koncentrerad urin.
Därför bör man nog inte lägga ett lager av städmaterialet, utan istället blanda upp det med jorden så det inte blir för koncentrerat.
Ingrid på Västkusten
16-05-2006, 06:13
Eftersom Du lade jord ovanpå så är det lugnt ett 5-10 cm lager jord ovanpå 'renset' räcket gott, när plantorna blivit större så når rötterna ner till den begravda skatten :-) och de får ytterligare en skjuts! Och då är dte väldans ofarligt :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.