Elin80
Tomaterna (Tiny Tim) satte jag den 26 april. De är nu ca 1½ cm höga. Borde de inte vuxit mer på den tiden? Eller är det bara jag som har för bråttom...?

Och mina gurkor....fröna satte jag den 26 april, men det syns inte ett endaste tecken på att de vill komma upp...och jag börjar bli otålig! Har dem i en plastlåda med lock av plastfolie med några små hål i och de står i ett mycket ljust fönster...Ska jag prova att ställa ut dem på balkongen redan? Det är söder och blir väldigt väldigt hett mitt på dagen (och eftersom jag jobbar har jag ingen möjlighet att ta ut dem en stund på morgonen och ta in dem sen innan det blir stekhett)...

Hmm...kanske gjorde jag fel när jag satte fröna? Det var ju en himla massa små frön i påsen så jag öste ner en hel del i varje hål...det skulle jag kanske inte gjort...?

Vill ha gurkor och tomater till sommaren ju!!

/Elin
Lena
Förstår inte vad du hade för frön, gurkfrön är jättestora och det brukar vara 5- 6 stycken i en påse, tomatfrön är ju oxå ganska stora med begränsat antal i påsen, du säger du hade små frön!!!!!!!

Hur som helst gurka brukar gro på 5- 6 dagar och tomater tar en till två veckor för att gro, de behöver inget ljus och ska stå ganska svalt när de gror, men rumstemp. brukar duga, har du vattnat ordentligt, de får inte torkas ut men heller inte vara dyblöta.

Lena zon 4
Åsa, mälardalen zon 2
Beit Alpha heter gurksorten jag odlar och den har ganska små frön ifall man jämför med squashfröerna och för den sorten brukar det också ligga en massa frön i påsen det är inte alla gurksorter som man får snålt med fröer i påsarna.

Runt +25 i jiordtemperatur är en föredel för gurkfröerna det brukar ofta ta runt 2 veckor innan mina fröer gror så dina tittar säkert upp snart (om du kan pilla försiktigt i jorden kan du kolla efter om det har kommit ut en grodd på fröerna).
(Tror Lena odlar någon slags F1 hybrid för då brukar det vara få fröer i påsen + ibland gror de snabbare och jämnare än fröer som inte är hybrider + olika sorter både gurka och tomat har olika groningstid)

Tomaterna är ju ganska nyligen (+ lite sent) sådda så att de är små är nog inte så konstigt att de är små tycker inte de brukar sätta racerfart förren de skolas en och en i lite mer näringsrik jord.
Elin80
Tack båda för svaren! Sitter här och skrattar gott åt mig själv och min sambo. Jag vet nämligen inte vad sjutton jag har sått för något...När påsen med gurkfröna kom var det två påsar i, en stor och en liten. Min sambo sa att den lilla innehöll sånt där medel som skulle hålla fukten borta. Så jag tog den stora...Men nu blev jag ju väldigt osäker och gick och öppnade den lilla påsen (som jag som tur är inte kastat) och där såg jag ju klart och tydligt att det var frön!! Herregud, vad fanken var det i den stora påsen då? Fukt-medel? Småsmå bitar av något ser det ut som...Hur sjutton kunde jag tro att det var gurkfrön? Ja, jösses!

Det är bara till att börja om igen...Jag kunde ju väntat i år och dar på mina gurkor! :-)

/Elin *behöver jag säga att jag är nybörjare?*
Sollan
Hi, hi det där var riktigt roligt!! laugh.gif laugh.gif Skönt att det är fler än jag som inte har riktig koll... *fniss*
Powerowic
satte frön 1:a maj gurkorna är ca 5 cm melon 2 cm och tomaetrna har inte kommit upp än
ewa zon 3
CITAT (Elin80 @ 11-05-2006, 18:48)
Min sambo sa att den lilla innehöll sånt där medel som skulle hålla fukten borta. Så jag tog den stora...Men nu blev jag ju väldigt osäker och gick och öppnade den lilla påsen (som jag som tur är inte kastat) och där såg jag ju klart och tydligt att det var frön!! Herregud, vad fanken var det i den stora påsen då?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Undrar också vad det var i den stora påsen. Det brukar ju inte vara något än det lilla foliekuvertet eller fröer om det ligger löst i påsen

/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror jag någon gång fått en fröpåse där det också fanns en påse vermiculit nedstoppad i så det kanske det var.

Vermiculit finns både i grovkornig och finkornig variant man brukar täcka frösådden med det då får man jämnare fuktighet + vermiculiten reflekterar solljus så det blir lite bättre ljusförhållanden (men man klarar sig även bra utan vermiculit)
Här hittas vermiculitbild
Caiza
CITAT (Elin80 @ 11-05-2006, 18:48)
Tack båda för svaren! Sitter här och skrattar gott åt mig själv och min sambo. Jag vet nämligen inte vad sjutton jag har sått för något...När påsen med gurkfröna kom var det två påsar i, en stor och en liten. Min sambo sa att den lilla innehöll sånt där medel som skulle hålla fukten borta. Så jag tog den stora...Men nu blev jag ju väldigt osäker och gick och öppnade den lilla påsen (som jag som tur är inte kastat) och där såg jag ju klart och tydligt att det var frön!! Herregud, vad fanken var det i den stora påsen då? Fukt-medel? Småsmå bitar av något ser det ut som...Hur sjutton kunde jag tro att det var gurkfrön? Ja, jösses!

Det är bara till att börja om igen...Jag kunde ju väntat i år och dar på mina gurkor! :-)

Det är alltid kul att se om andra som också gör bort sig lite... Ha ha, men det gör ingenting, det är ju på misstagen man lär sig och kommer ihåg bättre.
Första gången jag satte gurkfrön så sådde jag i slutet på april och då hann de bli väldigt långa och gängliga så efter det har jag börjat så dom i maj månad istället och då har de blivit både grövre och stabilare. Har ännu inte sått årets frön, ska göra det i slutet på maj har jag tänkt. Så du kan nog ta det lugnt och sätta dina frön när som helst. Jag lovar att det hinner komma innan det är dags för att sätta ut dom i sommarvärmen.

Hälsn Catta
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-05-2006, 18:48)
Jag tror jag någon gång fått en fröpåse där det också fanns en påse vermiculit nedstoppad i så det kanske det var.

Vermiculit finns både i grovkornig och finkornig variant man brukar täcka frösådden med det då får man jämnare fuktighet + vermiculiten reflekterar solljus så det blir lite bättre ljusförhållanden (men man klarar sig även bra utan vermiculit)
Här hittas vermiculitbild

Ja, sånt är det!! Då ska jag väl ta och hälla lite sånt över jorden då...Vattnar man bara som vanligt på det sen?

Vad består det av?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Vermiculit = aluminiumsilikat

På svenska kan man säga att detta är en typ av lerskiffer som fått stor förmåga att absorbera och avge fukt efter kraftig upphettning. Används som täckning över sådder och som struktur- och fuktighetshållande medel som man blandar i jorden.

Man vattnar som vanligt.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-05-2006, 22:18)
Vermiculit = aluminiumsilikat

På svenska kan man säga att detta är en typ av lerskiffer som fått stor förmåga att absorbera och avge fukt efter kraftig upphettning. Används som täckning över sådder och som struktur- och fuktighetshållande medel som man blandar i jorden.

Man vattnar som vanligt.

Tack så mycket! Du verkar så himla kunnig och svarar alltid på inlägg, sånt uppskattas väldigt mycket!

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon