Full version: Midnattssol
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har börjat att fundera på en resa till Norrland i sommar.

Jag skulle ju så gärna ville se midnattssol en gång.

Om vi hittar en husbil till överkommligt pris så åker vi till sommaren. Men när skall vi åka, vart och hur. Vad får vi inte missa, alla dessa måsten.

Jag vill ju bara komma upp till norr en gång så länge jag orkar ( orkar och orkar man får väl ta sig i kragen.....;-)

Fram alla norrlänningar, ge mig tips

Tack i förväg

Elisabeth
kerstin z5-6
det främsta du ska tänka på är väl att just före och strax efter midsommar är midnattssolen verkligen igång -så den tiden passar bäst
Sen finns massor att se från höga kusten till Kiruna smile.gif
jennyp
Åh vad jag saknar midnatssolen... i slutet av juni brukar det väl vara den period då solen verkligen aldrig ens nuddar horisonten. Minns inte riktigt säkert dock, det är 8 år sedan jag flyttade söderut.
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2006, 19:32)
det främsta du ska tänka på är väl att just före och strax efter midsommar är midnattssolen verkligen igång -så den tiden passar bäst

Men hur långt/högt upp måste vi åka för att se midnattssol?

Även om min sambo har kommit ända till Kiruna så var det i fel årstid och bara handboll som gällde då.

Elisabeth
Lady Hamilton
Jag håller med om att runt midsommar är bästa tiden men "sörlänningarna" och danskar brukar "klaga" på att det aldrig blir mörkt även i juli.
Något som ni inte får missa är Högakustenbron. (Sveriges längsta hängbro)
Den ligger efter E4:an så då bör ni köra i allafall ena vägen på E4:an mellen Härnösand-Örnsköldsvik. Då kommer ni även att kunna se Sveriges största klähängare som finns i Ullånger (men tyvärr har butiken stängt)
I övrigt tycker jag att ni bör se renar. Efter vilka vägar de finns överlåter jag till de som bor mera norrut att tipsa om smile.gif
kerstin z5-6
tja , Gävle är lite för långt söderöver tycker jag , I Västerbotten, har vi midnattssol till midsommar , och vita nätter juni månad och en bit in i juli -i kiruna håller den på mycket längre -det beror på när du åker , Övriga norrlands" län lär höra av sig snart smile.gif
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2006, 19:56)
tja , Gävle är lite för långt söderöver tycker jag , I Västerbotten, har vi midnattssol till midsommar , och vita nätter juni månad och en bit in i juli -i kiruna håller den på mycket längre -det beror på när du åker , Övriga norrlands" län lär höra av sig snart smile.gif

Vad är vita nätter?
kerstin z5-6
Nätterna är ljusa som på dagen , men solen är försvunnen en timme eller två aldeles vid horisonten ...pågår i stort sett hela sommaren smile.gif
En del från sydliga nejder blir visst knasiga av dem smile.gif jag tycker det är underbart , med vita nätter jag smile.gif
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2006, 20:57)
Nätterna är ljusa som på dagen , men solen är försvunnen en timme eller två aldeles vid horisonten ...pågår i stort sett hela sommaren smile.gif
En del från sydliga nejder blir visst knasiga av dem smile.gif jag tycker det är underbart , med vita nätter jag smile.gif

Det låter alldeleses underbart Kerstin.

Även om jag svårt att sova i vanliga fall so vill jag en gång uppleva dessa ljusa nätter.

Det är klart Hamilton att jag vill se renar. Helst skulle jag ju vistas i en sameby en dag eller 2.

Edelweiss
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2006, 19:56)
tja , Gävle är lite för långt söderöver tycker jag ,

laugh.gif Ja Gävle det tillhör nästan skåne tycker jag
Norrlands gränsen tycker jag går vid Sundsvall..............
*Felix matte*
Här ser du midnattssol.

Solens upp och nedgång på olika orter i Sverige

Här kan du se vad Kiruna erbjuder. smile.gif
Icehotel Sommar
Kiruna Lappland
Barnen reser, bor och äter gratis upp till och med 15 år.

Renar kan du se inne i stan vid campingen... där går ett par året om
samt i Jukkasjärvi brukar det också finnas samekåta och renar.
Vet att man kan boka att bo i samefamilj och se deras kultur... det kan säkert Turistbyrån ge info om.
Vill ni se otroligt vacker natur så ska ni naturligtvis åka upp mot Nikkaluokta
och/eller Norgevägen (E10) upp mot Abisko, Björkliden, Riksgränsen.
Upplevelsen på en sån resa går inte att beskriva... måste upplevas. wub.gif
Anki V
I Sundsvall har vi golf tävling hela natten i midsommarhelgen, men ingen midnattsol.

I Överkalix måste man upp en bit på Brännaberget för att se midnattsolen men då är den förtrollande..... med solen och utsikten över Kalixälven. wub.gif

/Anki
Magdis
Piteå havsbad måste du ju se tycker jag! biggrin.gif Då kan du åka förbi mig och få en kopp kaffe på altanen bland tomater, majs och diverse annat! biggrin.gif
melly
Söderhamn, liten och fin stad 8 mil från Gävle ( mycket fin natur)
www.soderhamn.se
Eva i Skåne
Midnattssolen drömmer jag också om att uppleva smile.gif Det ska bli... men knappast denna sommaren sleep.gif
Snöflinga
När ni ändå är på väg, så ta en sväng till Höga kusten ... lovar att det blir en upplevelse rolleyes.gif

Varje gång jag åker så facineras jag av att Sverige har ALLT ... fjäll, skogar, gröna ängar, kust, kala klippor... blir så smile.gif

Trevlig resa önskar jag er rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-05-2006, 18:39)
Vi har börjat att fundera på en resa till Norrland i sommar.

Jag skulle ju så gärna ville se midnattssol en gång.

Res före midsommar innan myggorna har vaknat.
Jag vaknade i tält under midsommarveckan med snö utanför! ohmy.gif
jennyp
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-05-2006, 19:44)
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-05-2006, 19:32)

Men hur långt/högt upp måste vi åka för att se midnattssol?

Även om min sambo har kommit ända till Kiruna så var det i fel årstid och bara handboll som gällde då.

Elisabeth

Tja, vi hade då midnatssol hemma i Kalix i alla fall - även om solen gick ner en liten del var den ju inte helt nere. Kanske är det det som kallas vita nätter då?

En annan sak ni måste se är ju norrskenet - blir till att resa i vinter då med? wink.gif
titti49zon6
Välkommen hem jennyp efter besöket i Kalix hoppas att resan gick bra med vovven
Ang. midnattsolen så ligger Kalix ca 7-8 mil från polcirkeln så därför har vi midnattsol, vill man vara helt säker beger man sig till trakterna av Jokkmokk eller strax ovanför Överkalix där polcirkeln går
Annars har vi redan nu relativt ljusa nätter och det har vi till i mitten-slutet av augusti men allra ljusast är det kring midsommar
Elisabeth om ni har tid och råd skulle jag rekomendera en resa uppåt via Höga Kusten,vidare mot Kalix-Haparanda ev.med en avstickare till Jokkmokk eller Överkalix (vet ej om det finns några samer som man kan bo hos mendet går ju att kolla med Turistbyråerna i dom olika Kommunerna)
Renar lär du se om du kommer till dessa trakter -inte roligt att ha dom gående framför sig- men det finns ju numer viltstängsel stora delar av E4
Återresan kan ni ev.ta via Finland med färja över,finns ju en del överfarter att välja.
Finns mycket att se på finska sidan från Torneå och neråt,kanske våra finska vänner kan ge en beskrivning
Själv bor jag ca 200 m från E4 stax utanför Kalix,Välkommen in på kaffe om ni passerar
(jennyp-det är moster som önskar dig välkommen hem,men det kanske du vet)
Yin o Yang
Upplevde för många herrans år sedan midnattssolen vid Storuman smile.gif . Åkte längs Blå vägen dit - makalöst vackert wub.gif . Men jisses vad mycket mygg - gick inte att äta utomhus sad.gif laugh.gif tongue.gif
arno
Midnattsol hittar du vid polcirken den 21:a juni. Åker ni tidigare eller senare så måste man längre norrut. Om ni nu har en husbil med alla de fördelar en sådan kan ge så tycker jag att upp genom Sverige längs kusten med allt som erbjuds.
Sedan drar ni över från Kiruna till Lofoten - en utomjordiskt vacker plats - ner förbi Saltströmmen ( vid Bodö) vidare Junkerdalen in i Sverige igen.Sedan kan ni åka inlandet söderut genom södra Lappland,Jämtland,Härjedalen och Dalarna.
Det blir inte så mycket längre men ni lägger till en hel del upplevelse genom att titta ut till Atlanten.Visst är norge normalt sett dyrt att turista i men med husbilen och den korta sträckan i Norge blir det inte det. Jag har själv gjort det och vill göra det igen. Kiruna-Narvik-Lofoten-Saltstströmmen-Junkerdalen-Arjeplog är alltså mitt förslag att ni lägger in i turen. God tur!
Satt precis med Sverigekartan på balkongen.

Saltströmmen känner jag igen från vänners berättelser (fiskare)

Höga kusten är så klart med i planering.

Får sätta min sambo här vid datorn så att han läser alla goda förslag. Hoppas bara det finns en bra husbill till oss. Min sambo kan ju tänka sig även att åka med bil och hyra stugor längs vägen eller annan övernattning. Men det skulle bli jobbigare för mig. Packa in, packa ut, blåsa upp min bäddmadrass varje kväll och tömma varje morgon och så jag som knappt kan röra mig på morgonen. Så då skulle ju en husbil underlätta det för mig.

Men vad gör man mot alla mygg? Vad använder ni som bor där uppe? Mig älskar ju alla mygg, finns det en så nog hittar den mig.

Magdis hur mår du? Hur mår magen? läser sällan något från dig.

Elisabeth
Margaretha
Allt ni skriver om är härligt, vita nätter bl.a., men för att kallas midnattssol, d.v.s. sol vid midnatt måste man väl ändå upp över polcirkeln. Har själv bott i tre år så jag kunde se solen från köksfönstret klockan tolv på natten i juni. Sedan åkte jag söderut på sommarlov! Så hur länge det varade vet jag inte riktigt.

Men det är en upplevelse! Jag lovar! Så du kommer inte att ångra dig!

Hoppas bara att du får fint väder och inte så mycket mygg!

wub.gif wub.gif wub.gif
jennyp
CITAT (titti49 @ 11-05-2006, 09:02)
Välkommen hem jennyp efter besöket i Kalix hoppas att resan gick bra med vovven
Ang. midnattsolen så ligger Kalix ca 7-8 mil från polcirkeln så därför har vi midnattsol, vill man vara helt säker beger man sig till trakterna av Jokkmokk eller strax ovanför Överkalix där polcirkeln går
Annars har vi redan nu relativt ljusa nätter och det har vi till i mitten-slutet av augusti men allra ljusast är det kring midsommar
Elisabeth om ni har tid och råd skulle jag rekomendera en resa uppåt via Höga Kusten,vidare mot Kalix-Haparanda ev.med en avstickare till Jokkmokk eller Överkalix (vet ej om det finns några samer som man kan bo hos mendet går ju att kolla med Turistbyråerna i dom olika Kommunerna)
Renar lär du se om du kommer till dessa trakter -inte roligt att ha dom gående framför sig- men det finns ju numer viltstängsel stora delar av E4
Återresan kan ni ev.ta via Finland med färja över,finns ju en del överfarter att välja.
Finns mycket att se på finska sidan från Torneå och neråt,kanske våra finska vänner kan ge en beskrivning
Själv bor jag ca 200 m från E4 stax utanför Kalix,Välkommen in på kaffe om ni passerar
(jennyp-det är moster som önskar dig välkommen hem,men det kanske du vet)

jo jag misstänkte att det var du smile.gif
allt gick bra med resan.
noora
Jag sommarjobbade några veckor i Kiruna för flera år sedan. Jag tyckte inte alls att midnatssolen var så skoj, det var ju svårt att sova om nätterna rolleyes.gif
Men vi gick upp på slalombacken och kollade på turisterna som kollade på midnatssolen i alla fall smile.gif
Magdis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-05-2006, 12:07)
Men vad gör man mot alla mygg? Vad använder ni som bor där uppe? Mig älskar ju alla mygg, finns det en så nog hittar den mig.

Magdis hur mår du? Hur mår magen? läser sällan något från dig.

Elisabeth

Jag gör ingenting mot myggen för där jag bor är det inte så mycket mygg. Kommer man ut i skogen däremot så blir man ju vansinnig. Vet ärligt talat inte om de myggmedel som finns hjälper nåt.

Jotack magen mår ganska bra men börjar kännas lite ihopklämd. Pjuppen envisas tydligen med att stå nere på livmodertappen eller nåt känns det som. biggrin.gif Jag ser fram emot att det ska börja röra på sig lite därinne så man får bekräftat att det är nåt därinne.
kerstin z5-6
Välkommen hit smile.gif
tranorna bygger bo biggrin.gif
pma när ni åker-så kan vi äta västerbottens ost på ostens hus smile.gif
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-05-2006, 00:13)
Välkommen hit smile.gif

Var ligger ostens hus? Jag älskar ost, särskilt Västerbottens!
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-05-2006, 23:13)
Välkommen hit smile.gif

Oj oj oj jag gillar ju inte Västerbottens ost. Är för stark i mitt tycke. Men GG gillar starka ostar.

Just nu åkte han iväg och skall prata med en husbilsuthyrare.

Elisabeth
Gåsis
Åk förbi hos mig då, så kan vi äta skärvångens getost. Vi har garanterat massor av myggor dessutom. Helt igenom genuint laugh.gif Inte midnattssol tyvärr, men ingen orkar hela vägen dit upp utan stopp.

/Åsa
CITAT (Gåsis @ 12-05-2006, 11:29)
Vi har garanterat massor av myggor dessutom. Helt igenom genuint laugh.gif
/Åsa

Och dom älskar mig

Det är klart att vi skall göra flera stopp, annars orkar inte jag
Hannele
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2006, 11:37)
CITAT (Gåsis @ 12-05-2006, 11:29)
Vi har garanterat massor av myggor dessutom. Helt igenom genuint laugh.gif
/Åsa

Och dom älskar mig

Det är klart att vi skall göra flera stopp, annars orkar inte jag

Äk före midsommar, innan myggorna har vaknat.
kerstin z5-6
Nja .. perioden i alla fall i de södra länen är precis värst just veckorna före midsommar -men de är ju inte besvärliga dagtid och MYGG-A hjälper smile.gif
I juli när ryssvärmen kommer kan vi bada kl 23 i sjön utan minsta myggproblem -och ljust är det :)läänge då med
Just nu är jag besviken och ledsen och tycker det är s.... med Fotbolls VM.

Nämligen alla husbilar är (där vi hade tänkt att hyra) i Tyskland under den tiden.

Vi hade tänkt att åka i Juni. Måste vänta tills min sambos son mit tjej kommer hem från semester för dom sköter om mina växter.

Och då är alla husbilar uthyrda, helst skulle jag sätta mig nu i ett hörn och storgråter.

Men vi väntar på ett meddelande från en annan uthyrare. Snälla ni, håll tummarna för mig. Vi ville ju såååååå gärna åka upp till Norrland.

Elisabeth

PS jag skrev förut GG i mitt inlägg, betyder ungefär min gubbe, på tyska Göttergatte. Hade precis innan varit i ett tyskt forum därför blev det så. Ibland blandar jag hej vilt.
Nu fick vi mail och ringde mannen med husbilen. Imorgon skall vi åka och titta på bilen, troligen.

Det kanske fixar sig nu. När han hörde att vi ville åka norröver så tyckte han det lät bättre än alla som vill åka till Fotbolls VM (och sölar ner bilen)

Nu blir jag ju nästan glad, vågar inte riktig tror på det än men hoppas att allt fixar sig.

Elisabeth
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2006, 13:57)
PS jag skrev förut GG i mitt inlägg, betyder ungefär min gubbe, på tyska Göttergatte. Hade precis innan varit i ett tyskt forum därför blev det så. Ibland blandar jag hej vilt.

Har du förslag på några bra tyska forum smile.gif

Jag tror det fixar sig med bilen biggrin.gif
CITAT (ninnisky @ 12-05-2006, 15:37)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2006, 13:57)

Har du förslag på några bra tyska forum smile.gif

Jag tror det fixar sig med bilen biggrin.gif

Jag har varit mycket bei Mein Schöner Garten (MsG) är en Trädgårdstidning i Tyskland. Men dom ändrade mycket i Forumet sedan dess är jag oft ai Gartenplaudereien. Där måste man anmäla sig och blir godkänt av ägaren (efter några konstiga typers närvara).

Sedan är jag i Blümchen men det är ett slutet forum. Och fär ett det alla sombeslutar om man tar upp ett nytt medlem. För närvarande har vi sas fullt. Där är vi ca 50 medlemmar och allt som sägs där måste stanna där.
Mycket bra.

Men Gartenplaudereien är också trevligt.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon