jennyp
Varit sugen länge och nu när jag såg en söt liten rotad stickling på tradera kunde jag inte hålla mig. Det var nära ögat att jag inte fick den men det gick vägen smile.gif

En Anulata blev det som första alldeles egna hoya smile.gif *nöjd*

Nu undrar jag så klart - vad vill den ha för jord när den kommer fram - hur ska jag göra för att den ska trivas bra direkt från början?
Linda_A
Grattis och välkommen i klubben! biggrin.gif

Borde väl inte säga att du hade kunnat fått flera mot enbart resekostnaden istället men det är en annan fråga. biggrin.gif

Jag brukar sätta dem lite i vatten när jag får hem dem först men det är väl inte riktigt ett måste. Är den orotad eller inte?

Jordblandningar finns det lika många som det finns hoyamänniskor.

Jag tycker inte att det viktigaste är jorden många gånger, utan snarare storleken på krukan. Desto mindre, desto bättre trivs de hos mig.

Jordbladningen som jag använder består av detta
3 delar jord
1 del perlite
1 del vermiculite

Jag använde innan orkidéekompost men funderar på att gå över till lecakulor istället. Och har gjort det vilket tycks funka helt okej.
jennyp
hehe jo jag mindes att du sa att jag kan få lite sticklingar av dig, och det tänker jag fortsätta komma ihåg wink.gif nu ska gaia till att löpa vilken dag som helst men sen tycker jag det är dags för hundpromenad igen.

Den är rotad och har fyra blad som jag kan se på bilden.
Linda_A
Tycker jag låter som en trevlig idée! biggrin.gif Fast då börjar väl Maya löpa. *s*

Då tycker jag att du ska stoppa den direkt i jord. Kanske för att vara extra vänligt med en påse runt krukan och hela det köret. (jag är oftast för lat för det)
titti49zon6
Men Jenny, varför sa du inte att du var intresserad av hoya när du var till mig,har ju en bricka med rotade sticklingar som du kunde ha fått av wub.gif
catlady
Hej hoyagalningar wink.gif
Vad är detta ni skriver om att ni GER bort hoya-sticklingar?! Det låter ju alldeles finfint. Jag trodde man var tvungen att ha något att ge i utbyte? Är det någon av er som bor i närheten av eller i sydvästra Skåne? I så fall är jag definitivt intresserad av små hoyabebisar! smile.gif wub.gif
titti49zon6
Eftersom Jenny är min systerdotter kan jag ju inte ta betalt och lika är det med vänner som jag byter eller ger plantor av allehanda slag wub.gif
växter är till för att spridas vänner emellan om nån ska tjäna pengar är det väl blomsterhandlarna, vi andra kan väl vara generösa eller? wink.gif
Linda_A
Och jag känner Jenny "privat" med och har lovat henne innan några sticklingar som tack för att jag får lära mig av henne och Gaia. Så att maya får skämmas lite . biggrin.gif biggrin.gif

Och inte bor jag i nordvästra skåne hellre. tongue.gif
catlady
Jaha... det var ju synd. sad.gif
Linda_A
CITAT (catlady @ 13-05-2006, 12:30)
Jaha... det var ju synd. sad.gif

wink.gif Fast om du någon gång kommer till nordöstra skåne så kanske vi kan diskutera saken. wub.gif
jennyp
CITAT (titti49 @ 11-05-2006, 09:41)
Men Jenny, varför sa du inte att du var intresserad av hoya när du var till mig,har ju en bricka med rotade sticklingar som du kunde ha fått av wub.gif

det tänkte jag inte på då ju smile.gif
titti49zon6
Jenny om du vill kan jag skicka några sticklingar till dig rolleyes.gif
Du kan ju skicka till mig när du fått dig en rejäl samling eller ta med dig nästa gång du kommer upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon