Full version: Klotbasilika
fandolin
Ska klotbasilika verkligen ha så här ynka-pynka små blad. Sådde tidigt och plantorna kom upp ganska snart, men efter ett tag stannade de upp i växten (antagligen för att de stod för svalt). Nu har jag dem i växthuset om dagarna men bladen är verkligen minimala. Ska de vara det?
Åsa, mälardalen zon 2
Klotbasilika har små blad om man jämför med vanlig basilika ibland är de bara runt någon cm, i början av odlingen kan de ibland vara så små som en halv cm.

Det finns även sorter med stora blad det går snabbare att skörda då.
Lady Hamilton
Jag sådde ett år en typ av basilika som växte till ett "miniträd" med små blad. Och jag fick massor med väldigt god basilika smile.gif
Christoffer
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-05-2006, 17:55) *
Det finns även sorter med stora blad det går snabbare att skörda då.

Vad är denna stora basilika för sort?
Åsa, mälardalen zon 2
Mammouth heter sorten (kan nog hittas under andra stavningar typ mammut hos fröfirmorna), jag testar Runåbergs fröers storbladiga basilika i år för att se hurpass stora blad den får.
Christoffer
Jag har kollat på Impecta, Runåbergs och fröer.nu, men den verkar inte finnas i år.

Någon som har mammouth-frön till salu?
Eva i Västerås
Genovese brukar finnas.
Den har inte riktigt lika stora blad, men är klart godast.
Den gör jag pesto av! Mmmm!
Christoffer
Låter smaskens! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon