Victoria
10-05-2006, 22:02
Hej,
Jag har en häckkaragan som är drygt 3,5 meter hög med fina raka spjutformnade grenar. Den blommar och är fin maj-juni med sedan blir den lite tråkig. Funderade på att trycka ner en nedrans massa luktärer invid stammen så kanske dessa blommor klär in den för resten av sommaren? Är det en dålig idé? Funderade på om kanske klängväxten slits sönder när det blåser? Man kanske kunde "klä" in den i någon klematis? Vad tycker ni?
Mia, zon 3
11-05-2006, 09:03
Antar att du menar sibirisk ärtbuske (Caragana arborescens)? Jag har också en sådan häck, även den närmare 4 m hög, som faller för grävskopan på söndag (äntligen!).
Mina funderingar kring din idé: Jag tror också att klängväxterna kan trasas sönder när det blåser. Karaganen är ju ganska svajig, och "med fina raka spjutformade grenar" tolkar jag som att den inte blivit beskuren på länge så är väl grenarna ganska veka?
Å andra sidan förlorar du ju inget på att prova. Tänk på att gödsla luktärtorna ordentligt bara - häcken har nog ätit upp det mesta av näringen runt omkring.