PärHisved
Hej
Jag läste att de äppelträd som är ympade på grundstammar har kortare livslängd (ca 60-100 år) än träd som växer på sin äkta rot, dvs fröstamsträd (flera hundra år).

Stämmer det? Och i så fall, vilka äppeträd på sin äkta rot är härdiga i zon 6? Hur går man tillväga för att få tag på äppelträd som inte är ympade utan växer på egen rot.

mvh
Pär
Cilla
Det finns två varianter:

- Träd som står på sin egen rot. Ibland blir det goda äpplen, oftst lite sura och inte lika goda. För att få fram ett sådant sätter man kärnor i backen. Det finns också en vildform äpple, Malus Sylvestris, som går att köpa.

- Ympade träd på fröstam. Går till så att man sätter en kärna i backen och när den växer upp till ett spö ympar man på en sort på den. Blir långlivat träd. Dessa kan man antingen göra själv, eller beställa.
Powerowic
går det att ta stickling och få rötter på den av äpple, päron eller är det nästan omöjligt,
Cilla
Det är nästan omöjligt och om det går blir härdigheten knappast bra.
Att sätta frö och ympa är mycket enklare!
PärHisved
Men för att det resonemanget ska fungera så gäller det väl att man använder frön från äppelsorter med bra härdighet? Eller...? Vilken sorts frön ska man i så fall använda sig av? Vart får man tag på dem?
Pirum
Helt säker kan man ju inte vara, men enklast är att ta ett äpple från en sort som är rätt tålig, och som har växt i närheten av andra tåliga träd.

När jag tar fröstammar hemmavid (inte ofta) inbillar jag mig att Transparente Blanche är vårt bästa träd.
Cilla
Jag har inte studerat detta vetenskapligt, men generellt gäller ju att frön från träd som växer under samma betingelser som man vill att de ska gro, blir bra.

Det är inte så komplicerat. Tar man kärnor från äpplen i närheten eller från träd som man tycker växer bra i ungefär samma klimat som man själv har, så blir det bra. Och det kan bli bra annars också.

Jag har också en känsla av att starkväxande sorter som Transparente Blanche kan vara bra, liksom härdiga som Antonovka. men som sagt, det blir ju bara ena föräldern - kärnan har ju en annan okänd förälder också.

Bäst är att ta kärnor från äpplen lite då och då, lägga dem att torka ett par dagar, och stoppa ned dem på hösten eller våren eller sommaren... Ju fler man har att välja mellan desto bättre.

Annat som jag märkt gäller är att
- kärnorna bör torka från sin fruktsaft. Den är effektiv att se till att de inte gror (det är inte meningen att det ska gro träd i äpplena medan de hänger i trädet)
- jordmånen man stoppar dem i verkar inte spela så stor roll, bara den inte är för torr och man kommer ihåg att vattna. Traditionellt för frösådder är ju sandblandad, ogödslad jord, men jag har lyckats med frösådder i lerjord också.
- jag brukar peta ned dem 1-2 cm ned och det fungerar hyfsat
- lite skuggigt område säger experterna men jag tycker inte det verkar spela någon större roll så länge det inte är för torrt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon