Klura
Med hopp om att jag ska få en balkong inom kort så har jag planterat Physalisfrön.
Plantorna är ca 10-15 cm höga och jag undrar hur jag går tillväga nu.
Meningen är att det ska stå på den ev balkongen men hur stora krukor behöver jag?
Ska jag sätta en planta i varje kruka?
Tål de mycket sol? Jag har sol från ca 12-tiden och tills den går ner.
Ska det beskäras eller låter jag de bara växa hej vilt?
Om det nu inte blir någon balkong kan jag ha dessa inne då?

Sen undrar jag hur stor kruka körsbärstomater behöver?
Scout
Jag vet inte riktigt hur stor kurka physalisarna egentligen behöver men mina drack kopiösa mängder med vatten, särksillt som det är soligt, så i en stor kruka torkar de inte ut lika lätt.

De går bra att ha inne också men då blir de lätt lite rangligare. de blir stabilare om de står ute. Mer ljus blir väl mer frukt också antar jag.

Jag lät mina växa utan beskärning men band upp dem så att de inte välte och de gick bra. Tror att de borde klara lite beskärning, de kan ju bli lite väl yviga.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det var gyllenbär skulle jag ha en 10 liters hink till en planta den blir ju inte så stor, kapkrusbär är större så där kan man nog behöva 15 liters hink eller så.
Klura
Tackar för svar.
Jag vet inte skillnaden på de bär som nämns.
Jag tog frön från de gula bären som man köper i mataffären.
Om jag använder stora hinkar, ska jag sätta en planta i varje då?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du tog frön från matbutiken är det kapkrusbär. Sätt dem gradvis i större kruka en och en innan du planterar ut dem i stora hinkar (en planta per hink).

Själv odlar jag gyllenbär det blir bär snabbare då och den enda skillnaden tycker jag är att bären är något mindre.

Jag binder upp plantorna men jag klipper även lite ifall det blir lite väl vildvuxet.

Angående körsbärstomater så är det ett ganska vitt begrepp det finns dvärgtomater som också är körsbärstomater och de brukar bara behöva 5-10 liters kruka och sedan finns det rejält kraftigväxande tomater som samtidigt är körsbärstomater som kan behöva 20 liters kruka.
Klura
Åh, de va ena fina växter.
Det är väl inte bara en utan flera på bilden?
Jag har sparat 10 st nu och planterat om i egna krukor av varierande storlek. Tog det jag hittade i skåpen så länge.
Hade tänkt att behålla 3-4 stycken själv och ge bort de andra.
Men de verkar ju bli väldigt stora.. Kanske inte kan ha med 1-2 st beroende på hur balkongen blir.
I värsta fall får jag plantera ut dom på tomten (bara inte rådjuren äter såna här)

Tack för tomattipsen också.
Har inte köpt någon planta än utan tänkte ut och kika på det till veckan.
Jag får nog be om hjälp där så jag får en som passar mindre yta.

gomman
Hejsan

Om man ska odla Kapkrusbär eller Gyllenbär ute.. Hur långt norrut kan man odla dem. Bor i Umeå.
De såg spännande ut att odla och de är ju så goda!
Vore trevligt att kunna odla dem själv istället för att köpa de miljöovänliga importerade...
Lady Hamilton
Om du odlar dem mot en solig vägg eller liknade så kan det inte vara några "större" problem. PM:a mig om du är du intresserad av några plantor..........
Powerowic
de tål nån frostgrad om man ska behålla dem efter skörd, har haft mina inne i tre år de blir tyvärr lite väl höga och rangliga om de inte står tillräckligt soligt
Klura
Hej igen!
Nu kommer nästa fråga ang mina Physalis.
De är sedan en tid omplanterade i hinkar och står på mitt köksbord (blir ingen middag här inte)
Plantorna är mellan 35-60 cm höga och ganska kraftiga.
En del har börjat få skott där nere och blir förhoppningsvis inte bara en stängel rakt upp, utan lite buskiga.
Kan jag ställa ut dessa på vår uteplats utan risk att rådjuren äter upp dom?
IceCube
Hej!

Jag slänger in min fråga här också. Kan man få tag i tomatillio (Physalis philadelphica) i sverige?
Eva 33c
Frön finns i alla fall att köpa hos
Impecta
Men det är nog lite sent att så nu... huh.gif wink.gif
IceCube
Synd... Kanske det finns att köpa en stickling på någon plantskola (som finns många mil härifrån).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon