Full version: Vad heter hoyans...
lissa
Hej alla...Jag skulle vara tacksam för hjälp med att få reda på vad man kallar "skottet / stängeln" som hoyan skjuter iväg när den växer. Jag har läst en massa hoya trådar för att se om någon nämner det/den i någon beskrivning, men har insett att det bästa är att fråga...ni vet säkert vilken del jag menar hoppas jag .... unsure.gif
Linda_A
Där det kommer blad antar jag att du menar.

Jag kallar det bara rankan men det finns nog ett bättre och mera riktigt ord. laugh.gif
Blomstertanten
Jag kallar dom för sladdar ! biggrin.gif laugh.gif
Dom beter sej precis som sladdar : trasslar in sej i precis allt ! tongue.gif
titti49zon6
Det är egentligen stammen som skjuter iväg,ibland med rasande fart speciellt när man som jag har spetsgardin i fönstret vilkt dom tyck gilla att trassla in sig i biggrin.gif
får lirka rankor varje dag men det gör jag så gärna eftersom jag gillar både blomma och gardin
maimiti
CITAT (Blomstertanten @ 11-05-2006, 10:51)
Jag kallar dom för sladdar !  :D  :lol:
Dom beter sej precis som sladdar : trasslar in sej i precis allt !  :P

Det gör faktiskt jag med biggrin.gif fast jag tror att det mest korrekta namnet är rankor (grenar är de väl först när de börjar förvedas unsure.gif), men det låter inte lika kul laugh.gif
lissa
Bra att det finns så många uttryck, då kan jag skylla på att jag kallar dom si och så laugh.gif laugh.gif Kan man böja den försiktigt utan risk eller bör man ta några mm/dag.?? Har som tur är fått en ranka igen...den förra gick av, och det var för flera år sedan, tills nu har den alltså inte växt ett enda dugg..jag tror att den blev lite sur och hämnades tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag kalalr dom för rever
lissa
Revor, det kan ju stämma...man kallar ju åkervindans "sladdar" för revor och även murgrönans. Jag ska nog börja kalla dom för revor jag också.
Tack alla för era svar och förslag smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon