carita
undrade om smaken på minikiwi, är dom goda?
nina L
De smakar som ett mellanting mellan kiwi och krusbär tycker jag. Goda! tongue.gif
cinapuff
Nu blev jag nyfiken.. Har nog sett det nån gång på plantskolan, men alltid sprungit förbi..
Är de svårodlade? Härdiga?
Skulle de gå att ha i kruka på en balkong i zon II?

Mvh
Cinapuff
carita
dom är härdigare än vanlig kiwi, bor själv i zon 3 och tänkte ha dom klättrandes på granstörar ute...
Whiskuchi
Det är samma som kameleontbuske va? huh.gif För en sån har jag. Funderar på en till så de pollineras, så jag får frukt/bär. Är den släkt med vanlig kiwi..? (allergisk)
Ophelia
Jag tycker de är jättegoda. Har smaskat på Paula och Anna. Tycker det smakar kiwi och ser så ut invändigt. De går att äta dem ganska fasta samt mer mogna precis som vanliga kiwis.

Jag har bara ätit minikiwi Actinidia kolomikta, Finns även andra varianter men de är väl inte fullt så härdiga.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Whiskuchi @ 11-05-2006, 17:30)
Det är samma som kameleontbuske va? huh.gif För en sån har jag. Funderar på en till så de pollineras, så jag får frukt/bär. Är den släkt med vanlig kiwi..? (allergisk)

De tillhör samma släkte Actinidia så är du allergisk mot den vanliga kiwin är det nog risk för att du är allaergisk mot minikiwi också.

Minikiwin Issai har jag testat och den var ingen höjdare smakmässigt.
Whiskuchi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-05-2006, 16:15)
Det är samma som kameleontbuske va?  :huh:  För en sån har jag. Funderar på en till så de pollineras, så jag får frukt/bär. Är den släkt med vanlig kiwi..? (allergisk)

De tillhör samma släkte Actinidia så är du allergisk mot den vanliga kiwin är det nog risk för att du är allaergisk mot minikiwi också.

Då får min mamma den, hon är helt överförtjust i de rosa bladen laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Whiskuchi @ 13-05-2006, 18:28)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-05-2006, 16:15)
Det är samma som kameleontbuske va?  huh.gif  För en sån har jag. Funderar på en till så de pollineras, så jag får frukt/bär. Är den släkt med vanlig kiwi..? (allergisk)

Då får min mamma den, hon är helt överförtjust i de rosa bladen laugh.gif

Köp även en minikiwi Anna el dylikt till mamma det brukar oftast vara hanplantor som säljs under namnet kameleontbuske i handeln (de brukar få mer brokiga blad än honplantor) och de sätter ingen frukt annars så är minikiwi och kameleontbuske samma växt ( båda har det vetenskapliga namnet Actinidia kolomikta) förutom att man förädlat fram vissa egenskaper hos de som säljs som producent av ätfrukt.
Whiskuchi
Hon vill bara ha den för bladen tror jag. Kan man flytta den nu? Eller ska jag vänta till hösten kanske? Vill ha bort den, den passar inte alls där den står nu.... unsure.gif
Ophelia
Borde fungera för då har den säsongen på sig att växa. Se bara till att förbereda platen väl och vattna ordnetligt.

Om den nu ska vara till att producera minikiwi tillsammans med Anna och Paula så är sorten Oskar att föredra som pollinerare. Ska den vara som prydnad enbart så kan man ha den "vanliga" Actinidia kolomitka (är billigare i inköp oxå)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon