Phillinea
Vi håller på att planera infart till vårt nya hus. Drömmen är skapa en allé eftersom den är en gammal gård och trädgård. Stället ligger i Skåne. Är det någon som har förslag på lämpliga alléträd?
Hannele
Olika förslag hittar du här.
anilin
En pilalle är ju typiskt för skåne!
Hälsningar anilin
Phillinea
Toppen! Tack för den utförliga länken. Jag hittade inte den när jag sökte på forumet. smile.gif
Hannele
CITAT (Phillinea @ 11-05-2006, 14:54)
Toppen! Tack för den utförliga länken. Jag hittade inte den när jag sökte på forumet. smile.gif

Den var inte lätt att hitta... men jag minns att det har funnsits massa fina försläg. smile.gif
Susanne i Linköping
När du planterar, tänk på att inte göra allén för smal, träden får ju med tiden allt tjockare stammar (har sett det misstaget göras). Ska biltrafik gå genom allén, tänk på om man ska kunna mötas eller ej, och även fri höjd (en dag behöver du kanske köra en lastbil eller grävmaskin fram till huset).
Cilla
Ja högstamsträd bör man nog satsa på för en allé som kantar en bilväg. Eller så ser man till att varje år stamma upp den till dess att lägsta grenarna ligger någonstans på 3 meter eller så. Då slipper man karva i dem sedan när grenarna blivit grova och långa. (grova stamsnitt förkortar träds livslängd betydligt.)

När man stammar upp träd intill en väg behöver man inte göra det symmetriskt runt om. Det blir vackert också om kronan är högre intill vägen, och lägre där den kan få vara det.
Merlin
Jag skulle ta någonting ätbart.....bigaråer exempelvis tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon