amaira
13 arter har jag identifierat hittills (10 maj) på min tomt, alltså i själva trädgården, och i hagen (äng och skogsgläntor).

1. Nässelfjäril.
2. Påfågelöga.
3. Citronfjäril.
4. Sorgmantel.
5. Vinbärsfuks.
6. Rapsfjäril.
7. Aurorafjäril.
8. Smultronvisslare.
9. Grönsnabbvinge.
10. Ängsvitvinge. (identifierar jag den som, kan också vara skogsvitvinge)
11. Storfläckig pärlemorfjäril.
12. Blåvinge (oidentifierad, troligtvis toste- )
13. Kålfjäril. (inte alldeles säker, men storleken indikerar den)

Det är ett himla fladdrande överallt i år, tycker jag! Inte bara här hemma. Många individer också, av flera av arterna.

wub.gif wub.gif wub.gif
Limeblossom
Tycker också det är ovanligt många fjärilar i år, hoppas det håller i sig! Vi sågade ner björkar i höstas och nu fladdras det för fullt runt dom savande stubbarna. Hade 15-20 st där samtidigt!
zaaritha
Lyckostar! smile.gif
amaira
Och nu finns nässelfjäril-larverna i nässelbeståndet! wub.gif

Dom är pytte-pytte-små än så länge, sitter tillsammans i en spånadsväv som de ännu inte lämnat.
amaira
Så här stora är de, när jag jämför en av dem med min hand.

Berith
Oj så pyttigt! ohmy.gif

Under de senaste dagarnas regnande har det inte synts till så många fjärilar här men nu skiner solen igen så då hoppas jag dom kommer fram igen. smile.gif
Lars-Olof Arvids
Vilka fina, larviga bilder! wub.gif
Jag ser fram emot när detta kalla, småregnina vädret ska ta slut och fjärilarna våga sig fram här på Västkusten också. Igår såg jag i alla fall en aurorafjäril som var ute och flög.

Olle
mulle
Och vilka fina och rena händer och naglar.
Suck, du skulle se mina så här under vårsäsongen... rolleyes.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 29-05-2006, 12:41)
Och vilka fina och rena händer och naglar.

Åååhh, du såg wub.gif wub.gif wub.gif !!! *lycklig*

Jag har en hel drös med fina insekts- och småkryps-bilder ... med mina skitiga nävar och läbbiga svarta sorgkanter som fond...
Så numera skrubbar och putsar jag fingrarna när jag ska ut och fota småkryp rolleyes.gif

Fint, eller hur!!?
rolleyes.gif
amaira
Kan förresten rapportera att de växer de små liven! De har klarat regn och skyfall och åska wub.gif stackars små.

Inventerade idag, och har väl sådär en tio "kullar" (eller vad det kan heta) med nässelfjärilslarver, på olika platser i nässelbestånden. Ska ta och räkna nån dag, på skoj, så där uppskattningsvis hur många det kan vara.
amaira
Detalj av en nässelfjärilslarv.

Förstår inte varför jag nynnar på en sång... "Natten har tusen ögon, som följer dig varje steg du tar..."
Berith
Tjusigt! wub.gif som vanligt... men vilken tur att det inte är dess naturliga storlek! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon