Jag håller på att göra en ABC bok som jag just nu i alla fall har döpt till "Kökstips & trix" Men jag har en del luckor!
Tipsen är tex att citron tar bort vitlökssmak, att nötknäppare är bra att öppna flaskor med och att tekulan är bra att pudra florsocker med.
Jag behöver framför allt tips på:
A E H J S V X Y Z Å Ö
Caprice
11-05-2006, 10:06
Å: Åksjuk Drick ett glas vatten med en halv tesked mald ingerfära i en stund innan du ska iväg
H: (Ret)hosta Ett starkt lökavkok sötat med honung är mycket lindrande vid rethosta
S: Salt. Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
V: Överblivet vin. Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Ö: Öppna burkar. Om du har svårt att öppna burkar, prova latexdiskhandskar. De ger ett grepp som inte glider och gör burköppnandet enkelt.
Hannele
11-05-2006, 10:53
Arvegods är snyggt att duka med. Eucalyptys-tabletter i hett vatten lindrar förkylning. Häll är lätt att hålla rent. Jordgubbar finns året om Sushi (är lika gott sill, rå fisk) Vildris (är gott och nyttigt) X-krok är stark nog att hänga stekpanna i. Xylofon kan man spela i köket. Ytterfilé är finast.. Ysta ost är roligt. Yrkeskock behöver man inte vara.. Zingiber officinale, ingefära, är god krydda både i kakor och kött. Zinkbalja kan man odla kryddor i. Åkermynta blir gott te. Ålandsrot hjälper mot hosta. Ögontröst (Euphrasia officinalis hjälper mot snuva och vid ögöninflamation.)
AnitaO
11-05-2006, 11:18
Hot Whiskey. Botar allt från depressioner till förkylningar. Allt beror på mängden
Fyll botten på ett Irish Coffeglas med farinsocker. Fyll upp med hett vatten. Rör om. Fyll på med 3-6 cl whiskey. Garnera en citronklyfta med 10-12 kryddnejlikor. Lägg den garnerade citronklyftan i glaset. Njut!
Gunvor Nilsson
11-05-2006, 11:33
Ett annat bra sätt att öppna burklock som 'sitter som berg' är att knacka runt burklocket med ett knivskaft - osviklig metod!
/Gunvor
elleave
11-05-2006, 18:31
Tack så mycket!
Fler tips....
tonic
11-05-2006, 19:06
S = Svarta ränder i köksskåpen. går lätt bort med Johnsons polichborttagare. A = Ajax powerspray gör ungsrengöring enkel. Ä = Ättika tar bort dålig lukt av kattkiss. Ö = Öppna burkar genom att släppa på trycket med en matkniv i kanten. (bänd uppåt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.