Full version: Blommande rabarber
Désirée
Varför envisas mina Victoria-rabarber att blomma?

Victoria ska inte vara en sort som vill blomma har jag läst, och mina två plantor gör det jämt, varje sommar.

Någon som har några tips?
Gurkan
Bryt bort blomstjälken helt enkelt. Är nybörjare på rabarber själv men har läst detta flera gånger här på forumet.

Köpte en planta Victoria häromdan och den har också en liten blomknopp på gång.
Sollan
Min Victoria blommar varje år och får göra det. Som tack har hon frösått sig så nu kan jag dela med mig till de som ingen rabarber har. Har inte märkt att det skulle påverka växtkraften på något sätt, hon växer så det knakar.
Gurkan
CITAT (Sollan @ 11-05-2006, 14:14)
Min Victoria blommar varje år och får göra det. Som tack har hon frösått sig så nu kan jag dela med mig till de som ingen rabarber har. Har inte märkt att det skulle påverka växtkraften på något sätt, hon växer så det knakar.

Blir "fröplantorna" likadana som mammaplantan ? Tar det lång tid innan de blir stora ? Är den självfertil eller behöver man ha flera plantor ?

Jag hoppas kunna föröka lite och få många rabarer framöver, därav frågorna.
Hannele
CITAT (Gurkan @ 11-05-2006, 13:24)
Bryt bort blomstjälken helt enkelt.

Tja, man kan låta den vara och bara njuta. Den tjäl inte så mycket energi.
Vilket fall, ska man ha den i blomstervas, gôrsnyggt! smile.gif
Sollan
Fröbebisarna ser lika ut i alla fall... Först ser man nåt litet rödaktikt skrufs som blir en ny rabarber. 1 - 2 år beräknar jag att det tar innan de blir så stora att man kan skörda. Är inte säker eftersom jag delar med mig vartefter.
ingrid fuxwall
CITAT (Désirée @ 11-05-2006, 14:12)
Varför envisas mina Victoria-rabarber att blomma?

Victoria ska inte vara en sort som vill blomma har jag läst, och mina två plantor gör det jämt, varje sommar.

Någon som har några tips?

Mina rabarber blommar så vackert och eftersom jag mest har dem till prydnad njuter jag av blomman.

ingrid
jåj
Mina Viktora rabareber blommar varjesomma också.

I år har jag köpt rabarberfrö och siktar på sort med låg oxsalsyra

JÅJ
Eva i Västerås
Jag låter också min rabarber blomma. Det är ju SÅ vackert!
Har en rabatt med libsticka och rabarber (Victoria, tror jag) med spansk körvel som UNDERVEGETATION!
Maffigt, tycker jag. Där vill just inget annat växa när bjässarna satt fart. Utom dessa växter finns bara krokus, snödroppar och tidiga tulpaner. Ibland klipper jag undan så en dahlia eller två kan rymmas i en kant.
När jag sköljer ur kökskomposthinken häller jag ur den vid rabarbern. Lite extra vatten med "krydda" verkar vara allt vad som behövs. Och kompost på vårkanten förstås. Min jord är lerig, men platsen är torr och solig.
Désirée
Jaha, det verkar som att det inte är mycket att göra alltså. Men det var ju intressant att det inte verkar som att det tar på växtkraften att låta dom blomma.

Jag har försökt skära av blomknopparna tidigare men hade nästan ihjäl en av plantorna förra sommaren pga av det, så jag vill ogärna göra det igen.

Så dom får väl blomma i år så får vi se hur det går.
Powerowic
hur stora är era rabarber nu börjar snart bli dags att skörda, brukar alltid bli en bit in i juni och de är gigantiska då
Sollan
Min är en meter hög nu med stora blad. Har redan gjort kräm och paj.
fruberglund
Har hört att de kan bli beska och träiga i smaken om man låter den blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon