Full version: Ginst i kruka
playout
Hejsan!

förra året fick jag en buske, tror det är en ginst, den var så fin och hade vinröda blommor och ser ut som ginsten jag settpå odla.nu. Den är platerad i en ganska stor kruka och jag har den på balkongen. i vintras så ställde jag den vid väggen och täckte över den med ett gammalt täcke, men tror inte den har överlevt. min svärmor har en gul ginst som är planterad i en trädgård och hon har fått blad på sin, men min är alldeles trorr och ser ut som en gammal kvast. hur vet jag om den är död ellre om den går att rädda? skulle den kanske gå att rädda om man planterade ut den i en trädgård? har vattant den och gett den hälften ny jord som jag försökte blanda ner i den gamla jorden, är hoppet ute?

tack för svar playout
KURT
Man brukar kunna skrapa på barken för att se om det är något liv i den. Problemet med växter i kruka är dels att det blir stora temperaturväxlingar under vintern (kan man gräva ner krukan i sand eller jord så är det bra). Dessutom torkar den mycket fort på våren när det tinar.
playout
tack för ditt svar.
jag tog upp den ur krukan och den hade väldigt litet rotsystem, så fick min mamma ta den och ska plantera den i sin trädgård får vi se om den tar sig, annars får den slängas :-(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon