stina
Jag ska nu börja jobbet med att göra en ny rabatt. Den blir uppbyggd med stenbumlingar i framkant, i bakkant är det en lägre bergssluttning. Rabatten blir snett trekantig med en spets snett bakåt åt höger. Jag har 12 pioner - 3 av varje i olika färger från vitt, rosa och rött. 3 vita höstanemoner och 3 rosa höstanemoner som ska dit. Nu funderar jag dels på hur jag ska placera pionerna - 3 i samma färg ihop eller? Samma fundering gäller höstanemonerna. Och en annan fundering är: Vad ska jag placera i framkant - behöver komplettera med något där (gärna nåt som tar lite plats åt sidorna och kanske 30-40 cm högt... Behöver även något högre i bakkant tror jag. Framsidan på rabatten är ca 5 meter lång. Skugga mitt på dagen - däremot sol en stund på tidig förmiddag + eftermiddagen. Zon 3. Rosor eller nåt annat kanske???

Någon som har nån synpunkt???
ewa zon 3
Kommer bli härligt med alla pioner
Tipsar om min senste inköpta ros 'Katharina Zeimet', låg och brer ut sig
bilder från Google

/Ewa smile.gif
stina
Ser jättefin ut! rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag skulle definitivt gruppera pionerna efter färg, och inte "dutta" omkring dem. Höstanemoner är perfekt sällskap till pioner, både i höjd och blomningstid.
Som framkant gillar jag t.ex. jättedaggkåpa, kantnepeta etc. Lavendel är alltid snyggt till, särskilt om du tänkt dig rosor. Bor du så att du kan ha Austinrosor så passar många sådana bland såna här "gömma benen-växter".
Kanske vore det fint att bryta av med någon större bladform, som Hosta kanske?
För höjden skulle jag tipsa om digitalis, olika rutor, stormhattar, riddarsporrar, franska kungsljus eller violkungsljus osv.
stina
Jo det blir nog som du skriver finast att gruppera i färg. Tack för idéerna om växtval - många som jag gillar! rolleyes.gif
stina
Nu har jag beställt rosor från Rosenposten. Det blev 3 st Nevada i bakkant, 2 st Polstjärnan som ska klättra uppför en gammal stege som ska stå lutad mot en björk och 10 st Pink the Fairy som kantväxt. Pink the Fairy hade jag först inte tänkt mig, hade sett framför mig en vit kantväxt, men jag blev så himla snål när jag fick se att dom hade extrapris på Pink the Fairy (10 st för 250 dkr) och det blir nog fint det också - tror ni inte det?
fruberglund
Du kunde ju beställt White Cover, de är ju vita. Också på "tillbud", 10 st för 240 dkr. Jag har köpt dem i år men så gillar jag ju inte rosa heller tongue.gif

Blir säkert fint. Men 3 nevada, är inte det lite mycket eller är det en jättestor rabatt? Du vet att de blir jättestora va? Jag har också köpt Nevada men ska ha den som solitär tror jag. Den är ju helt underbar i alla fall smile.gif

Hoppas rabatten blir fin och att du blir nöjd smile.gif
stina
CITAT (fruberglund @ 14-05-2006, 21:13)
Du kunde ju beställt White Cover, de är ju vita. Också på "tillbud", 10 st för 240 dkr. Jag har köpt dem i år men så gillar jag ju inte rosa heller tongue.gif

Blir säkert fint. Men 3 nevada, är inte det lite mycket eller är det en jättestor rabatt? Du vet att de blir jättestora va? Jag har också köpt Nevada men ska ha den som solitär tror jag. Den är ju helt underbar i alla fall smile.gif

Jag har White Cover sedan tidigare och dom blir så fjuttiga hos mej. Vet inte varför. Fryser tillbaka ganska kraftigt och blommar inte alls lika överdådligt. Pink the fairyn däremot blir jättemaffig. Jag gillar rosa rosor - det är min favvisfärg. Tycker det är fint till falurött hus.

Ja, rabatten är ganska stor - en triangel med ca 5 meter på varje sida. Tänkte sätta dom längst bak i en triangel så att det blir som ett Nevada-buskage... Tänker jag fel? Hur långt emellan ska jag sätta dom för att det ska bli fint? Det ska ju inte bli ett risbuskage där dom bara växer in i varandra totalt!
fruberglund
CITAT (stina @ 15-05-2006, 08:21)
CITAT (fruberglund @ 14-05-2006, 21:13)

Blir säkert fint. Men 3 nevada, är inte det lite mycket eller är det en jättestor rabatt?  Du vet att de blir jättestora va? Jag har också köpt Nevada men ska ha den som solitär tror jag. Den är ju helt underbar i alla fall smile.gif

Jag har White Cover sedan tidigare och dom blir så fjuttiga hos mej. Vet inte varför. Fryser tillbaka ganska kraftigt och blommar inte alls lika överdådligt. Pink the fairyn däremot blir jättemaffig. Jag gillar rosa rosor - det är min favvisfärg. Tycker det är fint till falurött hus.

Ja, rabatten är ganska stor - en triangel med ca 5 meter på varje sida. Tänkte sätta dom längst bak i en triangel så att det blir som ett Nevada-buskage... Tänker jag fel? Hur långt emellan ska jag sätta dom för att det ska bli fint? Det ska ju inte bli ett risbuskage där dom bara växer in i varandra totalt!

Jaha, då så smile.gif Får hoppas de blir bättre hos mig då så det inte var ett felköp.

Oj, vilken stor rabatt. På Rosenpostens sida står det 1 planta/kvadratmeter så 3 kvm behövs nog till dem då om de inte ska stå för tätt.
stina
Ja den blir stor.... Det blir perfekt med 3 stycken om dom ska stå med 1 meters avstånd!

Jag har inte haft mina White Cover mer än 2 år så än är det för tidigt att riktigt se hur dom blir. The Fairyrosorna har i alla fall vuxit raketfort hos mej (fast nu är dom ju rosa iofs wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon