|
På reklambilder och även i långfilmer - iallafall av äldre datum - ligger allt som oftast mer eller mindre inaktiva personer mitt ute, direkt i gröngräset och bara n-j-u-t-e-r! Av sommaren och grönskan... och ibland också av varandra. Personligen skulle det mycket till om jag skulle lägga mig direkt ute "i spenaten"... jag fasar för alla små människoälskande, mer eller mindre livsfarliga fästingar, som om man får tro information om sådana, det kryllar av. Var fästingarna inte så många, eller inte så rysligt farliga förr, eller var folk inte så pjoskiga då?
Lägger mig gärna i gräset, risken att jag just då skulle bli biten och fästingen bära på borelia är nog väldigt liten. Allt vi får veta via media skrämmer upp oss i onödan. Förr tog man det lugnare!
Och hit upp till norrlandskusten har fästingar väl ännu inte hunnit sprida sej... eller?  Gissar att det är för kallt klimat här!
Monique
11-05-2003, 15:33
Monique
11-05-2003, 15:34
Så här ska det vara http://fastingar.nu/
*Felix matte*
11-05-2003, 15:54
CITAT (Betty @ 11-05-2003, 15:37) Och hit upp till norrlandskusten har fästingar väl ännu inte hunnit sprida sej... eller? :unsure: Gissar att det är för kallt klimat här! Läste redan för ett par år sedan att man i Gällivare hittat fästing på en hund. Den hunden hade inte varit på resa så tydligen finns det enstaka ex. även uppåt landet. Klimatet har ju förändrats, vi har fått hit sniglar med hus de första upptäckte vi för två år sedan. PS. Idag har vi haft +13 och SOL
CITAT (Felix matte @ 11-05-2003, 16:54) CITAT (Betty @ 11-05-2003, 15:37) Och hit upp till norrlandskusten har fästingar väl ännu inte hunnit sprida sej... eller?  Gissar att det är för kallt klimat här! Läste redan för ett par år sedan att man i Gällivare hittat fästing på en hund. Den hunden hade inte varit på resa så tydligen finns det enstaka ex. även uppåt landet. Gällivarehunden kanske var(it) fäst vid en mer sydsocknes...
jo fy bubblan jag tog ihjäl den första för året idag ,den kröp omkring på min kisse som följer me till torpet då de e så här fina dagar fästingen är ormen i paradiset ,men annars va dagen underbar o jag har plockat o ätit de första nässlorna som spenat samt druckit rönnbladsthe enligt Wargens anvisningar o även sav från björken känner hur pigg o frisk jag blir av alla nyttigheter njuter i fulla drag o skitig har jag också blivit under naglarna o det är höjden av lycka känner också hur solen nypit mej i kinderna så dom har massor med nya prickar.................................................... härliga tider
och jag tog en för fjorton dagar sen. Den var brun så det var nog en hundfästing!
Inte är det kul!!!
CITAT (oldwolfie @ 11-05-2003, 17:41) .... jag har plockat o ätit de första nässlorna som spenat samt druckit rönnbladsthe enligt Wargens anvisningar o även sav från björken känner hur pigg o frisk jag blir av alla nyttigheter njuter i fulla drag... Och jag plockar i mig små maskrosblad direkt från gräsmattan.  Om framtänderna växte till lite skulle inte göra så mycket, men är det risk att mina öron också blir längre?
Tips! Fästingkontroll varje kväll efter dag i det fria. Bara att strippa och granska. Dessutom är vi TBE-vaccinerade för säkerhets skull, eftersom vi har den sortens kryp här på Södertörn. Fästingkontroll kan vara rätt kul. Det gäller ju att granska varje millimeter av partnern!
CITAT (Annki @ 11-05-2003, 23:23) Tips! Fästingkontroll varje kväll efter dag i det fria. Bara att strippa och granska. Dessutom är vi TBE-vaccinerade för säkerhets skull, eftersom vi har den sortens kryp här på Södertörn. Fästingkontroll kan vara rätt kul. Det gäller ju att granska varje millimeter av partnern!  Så partnerlösa lever farligare...
Gunvor Nilsson
12-05-2003, 08:13
CITAT (Posse @ 12-05-2003, 09:05) Så partnerlösa lever farligare... :rolleyes: Ja, faktiskt! Två gånger har jag fått fästingar som satt sej under BH-bandet på ryggen! Hade inte klarat att ta bort dom själv! /Gunvor
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-05-2003, 09:13) CITAT (Posse @ 12-05-2003, 09:05) Så partnerlösa lever farligare...  Ja, faktiskt! Två gånger har jag fått fästingar som satt sej under BH-bandet på ryggen! Hade inte klarat att ta bort dom själv! /Gunvor Kanske hette det ursprungligen "fästingplockarman" resp "fästingplockarmö"...
Eftersom jag är både partnerlös och hundägare + att jag älskar att gå i skog och mark är jag rejält utsatt. Är därför oxå vaccinerad mot TBE, men det hjälper inte mot Borrelia!! (Har jag haft och har ingen önskan att få det en gång till.)
digitalkarin
12-05-2003, 11:58
Är mitt blod äckligt eller?! Jag får aldrig fästingar! Katterna har minst en varje dag, men mej sätter dom sig inte på. Loppor och myggor har jag fått bett av, men inte fästingar. Tacksam för det, i och för sig.
Moss! Jobbade som berggrundsgeolog ute vid Rönnskär, där fanns enstaka fästingar, berättade några av stugägarna =( Blähä! Charlåtta i Stockholm
Någonstans i grundfrågan undrades om det blivit värre och det är jag helt övertygad om att det blivit! Större delen av min barndoms sommarhalvår tillbringades utomhus bla på eviga fiskedagar vid bäck och sjö men med tämligen få fästingar som resultat. Milda vintrar och allt för stor rådjursstam spelar säkerligen en viktig roll men hur som helst så atackeras både vår hund och vi massor av fästingar i betydligt högre grad än vad som var fallet när jag var yngre.
evarina
12-05-2003, 12:40
Jag har peppar peppar aldrig hade en fästing, trots att jag ängnat mig åt orientering på hög nivå i många år. Ogillandet verkar vara ömsesidigt Ett tips är Mygga som finns på apoteket, det fungar mot fästingar också... /Eva
Fästingar trivs bäst i låg nivå, alltså gräsnivå! Det kanske är därför du har klarat dej undan Eva! ( förlåt, kunde inte hålla mej!)
hans-Ålösund
12-05-2003, 12:56
Jag bor vid Vänern och får fästingar på mig varje dag och det tycks vara så att somliga får - andra inte. Jag tror att de kommer med kanadagässen.
CITAT (hans-Ålösund @ 12-05-2003, 13:56) Jag bor vid Vänern och får fästingar på mig varje dag och det tycks vara så att somliga får - andra inte. Jag tror att de kommer med kanadagässen. Förmodligen tar även fästingar flyget ibland (de rör sig väl inte särskilt fort till fots). Kanske även till Gällivare.
CITAT (Betty @ 12-05-2003, 13:56) Fästingar trivs bäst i låg nivå, alltså gräsnivå! Fästingarna sitter också i träden och väntar på att nån ska gå förbi - då släpper dom taget och fastnar och festar!! Dom är bara såååå äckliga!!!!!  Jag bor också vid Vänern och brukar få en hel del fästingar varje sommar. Runt omkring här är dom ju lite extra farliga och man rekommenderas att vaccinera sej.
CITAT (Berith @ 12-05-2003, 17:22) Fästingarna sitter också i träden och väntar på att nån ska gå förbi - då släpper dom taget och fastnar och festar!! :angry: Bläääk, vilka lömska rackare!!! Hoppas verkligen att jag aldrig ska behöva stifta närmare bekantskap med sådana otyg!!!
digitalkarin
12-05-2003, 21:38
Jag har hört att det där med att dom sitter i träden bara är en myt. De trivs visst bara ca 2 dm över marken, t ex i högt gräs.
CITAT (Berith @ 12-05-2003, 17:22) CITAT (Betty @ 12-05-2003, 13:56) Fästingar trivs bäst i låg nivå, alltså gräsnivå! Fästingarna sitter också i träden och väntar på att nån ska gå förbi - då släpper dom taget och fastnar och festar!! Dom är bara såååå äckliga!!!!!  Jag bor också vid Vänern och brukar få en hel del fästingar varje sommar. Runt omkring här är dom ju lite extra farliga och man rekommenderas att vaccinera sej. Håller med dig om hur äckliga de är. Vi bor just vid ett av dessa utsatta ställen vid Vänern på sommaren och får ett antal fästingar varje år fast det blivit något mindre i antal nu än när vi hade vår hund. Vi blev rekommenderade att vaccinera oss mot TBE vilket vi förstås gjorde men de är lika äckliga för det och risken för Borelia finns ju alltid. Eva St
Vet inte vilka som är värst, fästingar eller "älgflugor", vet ej korrekt namn, men det är ena riktigt otäcka kryp. Har sugfötter och är snabba som blixten, dessutom konstruerade så att det knappt går att ha ihjäl dem. I sommar tänker jag skaffa mig en s.k. fiskarhatt med myggnät innan jag går ut i skogen. Hellre se ut som en fåntratt än ha hela hårbotten full med bitande flugor som sitter fast!!!  Suck! Aldrig får man va´glad! Men fåglarna ska ju ha mat såklart.... Tycker oxå att det verkar ha blivit fler fästingar sen jag var liten, uppväxt på landet, då var det inget stort problem, nu plockar jag flera om dagen från mina katter.
CITAT (digitalkarin @ 12-05-2003, 22:38) Jag har hört att det där med att dom sitter i träden bara är en myt. De trivs visst bara ca 2 dm över marken, t ex i högt gräs. Jag har hört detsamma. I min barndom gällde visst att fästingarna slängde sig ner från träden. Bakhållen sades förekomma nästan uteslutande i alarna.
Hasse_h
13-05-2003, 08:19
Huga. Fästingar är otrevliga kryp. Jag fick borelia för kanske 10 år sedan. Hade varit ute på en sjö söder om Jönköping och varit iland på en liten stenig kobbe och fikat. Hade heltäckande kläder med både strumpor och skor då det inte var så där himla varmt.
På morgonen efter vaknade jag i feber som ökade under dagen upp till strax över 40°C. Jag såg aldrig någon fästing, och inget spår av något bett. Jag fattade inget. Men efter tre dygn sjönk febern lika snabbt och jag piggnade till.
Efter ca 1.5 månad blev jag fundersam när jag såg ett rött märke på låret. Märket växte dag för dag och det kom runda ringar runt märket. Då blev jag nervös och gick till läkaren som konstaterade borelia. Jag fick en kraftig antibiotikakur och efter någon vecka hade ringarna och märket försvunnit.
Läkaren sade att jag hade tur som upptäckte den då. Sjukdomen kommer tydligen i tre vågor, där första vågen är kraftigt hög feber under 2-3 dagar, andra vågen är utslagen som jag fick och tredje vågen är återigen hög feber med risk för hjärnhinneinflammation.
Sedan dess har jag full respekt för dessa kvalsterliknande kryp.
Detta är enda gången mig veterligen som jag blivit biten av en fästing. Har ändå vistats en hel del i kring vatten i skog och mark då jag är periodisk sportfiskare. Då kan man undra varför just en boreliasmittad fästing skulle leta upp mig denna enda gång.
CITAT (digitalkarin @ 12-05-2003, 12:58) Är mitt blod äckligt eller?! Jag får aldrig fästingar! Katterna har minst en varje dag, men mej sätter dom sig inte på. Loppor och myggor har jag fått bett av, men inte fästingar. Tacksam för det, i och för sig.  Förmodligen är fästingar riktiga finsmakare. Det måste kanske vara precis rätt blodgrupp och årgång för att det ska smaka?
Christine
13-05-2003, 10:36
Jag plockade den första fästingen på min katt den 21:a april, (det var 1 vecka tidigare än förra året) Är det någon som vet nått bra medel mot fästingar på katt?
CITAT Skickat den 13-05-2003, 11:36 -------------------------------------------------------------------------------- Jag plockade den första fästingen på min katt den 21:a april, (det var 1 vecka tidigare än förra året) Är det någon som vet nått bra medel mot fästingar på katt? frontline heter det o går att köpa på apoteket för katt vissst e dom äckliga o dom verkar vara smarta också för det händer att dom sitter på vårt trädgårdsbord under bordskivan o på stolsbenen tvivale  så det gäller att hålla koll innan man sätter sej men jag håller med att alltid ha som vana att ta en noggrann koll på hela kroppen o att alltid då det killlar nånstans i fästingtider kolla direkt där det killar ,jag sliter upp tröjan var jag än är o har många gånger fångat in dom då dom gått runt o letat efter ett bra ställe att äta på,Men dom håller mej inte borta från skogen o dom får mej inte att sluta sitta i gräs o var helst jag finner en fin plats att slå mej ner på iskogen ,, dom ska inte skrämma bort mej ,även om dom hos oss är av den farliga sorten,,,,men de e bara att klämma ihjäl dom
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 11:56
Frontline funkar även på hundar, det finns olika doser på apoteket beroende på vilken vikt djuret har. Verkar fungera på de flesta även om jag träffat hundägare som säger att det inte fungerar på deras hund. Det lär vara sällsynt med bieffekter av medlet men våran hund fick lite utslag precis där man hällde på medlet på huden. Hon brukar inte få mer än några fästingar per sommar men förra året var det gott om loppor här(troligtvis igelkottsloppor) och medlet fungerar även mot loppor så jag gav henne en dos för säkerhets skull.
Christine
13-05-2003, 15:06
Åh va bra om det kunde funka mot loppor åxå! Våran katt tar nämligen in dom åxå, det är inte kattloppor säger veterinären utan loppor som finns i löven på hösten, i gräset på sommaren och i snön (!!!) på vintern. De skadar inte katten eller människan, men bits det kan dom. (katten är bara transport åt dem) På tal om fästingar så härom kvällen när jag om min sambo kände igenom katten (vi satt i sängen) så kröp det från katten och upp på hans hand en liten fästing, jag sa - Nu har du en fästing som kryper på din hand, varav han reflexmässigt, naturligtvis, skakade på handen. Vart tog fästingen vägen!!?? Vi letade överallt i sängen men ingen fästing. Tillslut ser vi på Svante, (katten) längst ut på svansen balanserar en liten fästing. Tur att vi hittade den annars skulle jag aldrig ha kunnat sova den kvällen. ( Om det nu var den fästingen.....det kunde ju ha funnits fler....)
CITAT (Christine @ 13-05-2003, 11:36) Jag plockade den första fästingen på min katt den 21:a april, (det var 1 vecka tidigare än förra året) Det verkar som du för dagbok...?
Jag för dagbok, trädgårdsdagbok! I den skriver jag om sånt som händer i trädgården t.ex. Vårens 1:a Krokus blommar: i år 14/4, i fjol 12/4, året innan 21/4 o.s.v. Jag skriver vad jag planterar och var, hur det tog sig och ev. flyttning. Skriver åxå vilka frösorter jag satt och när, vilka som blev bra och vilka som inte tog sig. Händelser som t.ex. när småfåglarnas ungar blev flygfärdiga och när Igge Igelkott var på besök. Kort sagt, det mesta som händer i trädgården. Det är till god hjälp vid planeringar och om inte annat så är det kul att läsa om tidigare års vedermödor under långa mörka vinterkvällar!
CITAT (Posse @ 12-05-2003, 09:05) CITAT (Annki @ 11-05-2003, 23:23) Tips! Fästingkontroll varje kväll efter dag i det fria. Bara att strippa och granska. Dessutom är vi TBE-vaccinerade för säkerhets skull, eftersom vi har den sortens kryp här på Södertörn. Fästingkontroll kan vara rätt kul. Det gäller ju att granska varje millimeter av partnern!  Så partnerlösa lever farligare...  Nää,det finns spegel tycker Renate
Ja, suck, det är dags att skaffa lopp/fästingmedel till katterna...
Christine
14-05-2003, 14:16
CITAT (Posse @ 13-05-2003, 21:11) CITAT (Christine @ 13-05-2003, 11:36) Jag plockade den första fästingen på min katt den 21:a april, (det var 1 vecka tidigare än förra året) Det verkar som du för dagbok...?  Nix jag för inte dagbok, men jag kommer ihåg att det var alldeles före sista april förra året som jag plockade den första
Plockade bort en liten rackare igår - yack! Fästingar kan även sitta i träden, när jag var barn klättrade jag mycket. Av någon outgrundlig anledning kom jag på att jag skulle samla lite lösbrak från trädtopparna (idéer man kan få  ) Under barkbitarna som (stack ut) har jag minst tio gånger hittat en eller flera fästingar - full rulle ner ifrån det trädet! Men jag tror liksom de flesta andra att de gillar gräset - riktigt ogräs! Charlåtta, Skogås
CITAT (L8 B. @ 14-05-2003, 15:59) Fästingar kan även sitta i träden, när jag var barn klättrade jag mycket. Av någon outgrundlig anledning kom jag på att jag skulle samla lite lösbrak från trädtopparna (idéer man kan få :wacko: ) Under barkbitarna som (stack ut) har jag minst tio gånger hittat en eller flera fästingar - full rulle ner ifrån det trädet! Hmm... jag tänkte igår på möjliga fästingar i träd när jag såg "Sommartorpet" och bänken han byggde runt ett träd, för att kunna använda det som ryggstöd....
 Dax igen... "Fråga doktorn" på TV nyss påminde om att fästingarna börjar bli på hugget igen, och om TBE och borelia. Det känns som det kryper både här och var... Har ni sett några?
Bambis vän
26-04-2004, 18:37
Såg nåt test som gjorts bland parkarbetare i Blekinge (tror jag) som hade fått äta vitlökskapslar under fästingsäsongen. Antalet fästingbett hade minskat betydligt. Har själv märkt att antalet fästingar är mindre när jag har mina "vitlökssvullar-perioder". I och för sig är det inte bara fästingar som håller sig på avstånd då, kanske...
Bor du i ett område med risk för TBE, så vaccinera dig! Har jobbat på en vårdcentral och sett flera patienter med TBE. Efter det är jag noggrann med mina påfyllningar av vaccin... Man blir jättedålig och får mycket hög feber. Dessutom kan det ta lång tid innan symptomen försvinner.
Hälsningar Lena
jodå dessvärre så har jag plockat en av grannens hund o det har krupit flera stycken på den så tyvärr dom e på g  usch usch dubbelusch
Smekajsa
26-04-2004, 18:46
jo nu är dom på gång igen dom dj........ jag är uppväxt med hund och haft egna hundar i över 20 år nu har nog provat det mesta........ men i somras fick jag tag i det bästa medlet mot fästingar hitills... ..skulle åka på mc-semester i Europa och satt på golvet med min "Zamba" en "liten Münsterländer", för att kela en stund innan jag skulle åka det vart avlusning istället för kel 16 fästingar hade hon på sig, i olika storlekar !!!!!!!!!!! det var droppen, ringde min veterinär och hon rekommendera ett halsband SCALIBOR VET.... det är receptbelagt och hunden ska bära det hela tiden skyddet räckte i ett halvår vi plocka högst 5 fästingar, under resterande fästingsäsong början av juli - oktober
Copycat
26-04-2004, 18:49
Jag tror att det är mer av dom kusarna neröver, eller har jag fel? Man ser dom inte så ofta här i alla fall. Min långhårskatt på 9 år har aldrig haft en enda fästing på sig (tur är väl det), men sniglarna klibbar sig gärna fast. Det är ganska usch det med.
De har dykt upp här i västragötaland med, har plockat fyra från katterna sista dagarna... yeak!
Copycat
26-04-2004, 19:46
Har noterat att de år det finns mycket rådjur i trädgården får katterna fler fästingar. En av mina katter var dessutom överkänslig mot fästingar, han fick rejäla knölar/sår som tog en himla tid att läka. Först till jul ungefär hade han blivit av med alla knölar. Men han led inte av dem som tur var... De små svarta sakerna kan jag uthärda men när de blir stora och bruna med svarta huvuden då tuppas jag över hela kroppen och överlämnar katt och hela härligheten till sambon.... Brrrr!! /sollan
Copycat
26-04-2004, 21:34
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|