Full version: Rosor i träd!
virrevarv
Jag har ett gammalt knotigt plommonträd som jag nu funderar på att låta en ros klättra upp i. Nu undrar jag vad för sorters rosor har ni planterat vid era träd? Jag har funderat på Honungsros för en vit hade gjort sig bra med tanke på att vi har en mörk Tuja ett par meter bakom trädet. Vad har ni för erfarneheter av Honungsrosen? Plommonträdet är väl en fyra, fem meter högt, räcker det för Honungsrosen? Vad har har ni för erfarenheter av roser i träd?

En liten fråga till ang. klätterrosor; jag planterade Sympathi förra året intill en vägg i väst. Jag ser nu att den knappt har tagit sig om man jämför med de andra rosorna i trädgården. Jag tror att det är för mörkt där för den, har ju en häck två meter framför och grannens hus så jag tror att det är för snålt med ljus. Ska jag prova och gräva upp den och sätta den någon annanstans och se om den kommer igen?

Tacksam för åsikter!!!
Kajsa
Gräv upp och flytta Sympathie det är nog bra, ännu har den inte hunnit fått djupa rötter så det bör inte vara så svårgrävt.
Jag har inga rosor i träd, men enligt LÅG del 2, låna gärna den är
Hybrida, Lykkefund, Polstjärnan, Brenda Colvin, Seagull, Goldfinch, Albertine, Venusta Pendula, New Dawn eller Dr. W. van Fleet dom bästa rosorna för träd. Så titta gärna i Allt om trädgårds Roslista på övriga.
Hybrida och Lykkefund blir ca 7 x 3-4 m.
virrevarv
Tackar för svaret! Att jag inte tänkte på LÅG.s praktverk? Jag som lånat den på biblioteket fler gånger om... Roslistan är bra, det är bara det när man inte alls riktigt vet vad man ska leta efter så kan det vara lite svårt att solla bland alla sorter... Fick höra talas om "Seven Sisters Rose", vilken underbar ros!! Måste visa en bild på den, blommar bara en gång men visst är den vacker?

Flyttade Sympathie igår till en bättre plats, efter alla konstens regler, nu är det upp till Sympathie om hon ska komma igen. Håller tummarna...

Ha det!
Kajsa
Seven Sisters Rose var underbar och du som bor i zon 1 kan ju ta lite roligare sorter än alla de vanligaste. Seven Sisters säljer Rosenposten.
Den är kanske mer lagom hög ca 3 m.
Hoppas det blir bra med Sympathie, jag har själv köpt mig en för tre veckor sedan, den är så grann, har den vid vår uteplats så man får njuta mycket.
Om den nu gillar Västmanland, ska pyssla om den.
virrevarv
Jag är lite brydd att Hybrida, Lykkefund, Polstjärnan, Seagull är lite för häftiga för mitt gamla plommonträd. Visst man kan klippa ner om dom blir för vilda i växten men det är ju inte heller kul... Har hört att dom kan växa nästan agressivt. Och med lyxen att bo i zon 1 så har jag ju som sagt ett lite större utbud. Flora Linnea här i Helsingborg har oxå "Seven Sisters Rose" och det är ju bra för då frestas jag inte till att beställa ett helt gäng rosor över nätet utan lyckas kanske hålla mig till att köpa ett par stycken istället!! laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Kajsa
Då kan då få tips av Flora Linnea, och kanske titta på rosorna när dom växer i deras trädgård. Själv skulle jag nog lurat lite på Mme Alfred Carriere eller Ilse Krohn Superior som doftar och blommar hela sommaren.
Tror kanske som du skriver att man ska undvika jätterosor/ 4 m breda i ett
inte allför stort träd.
stina
Jag har sedan ett par år en Helena i ett träd och nu har jag precis beställt två Polstjärnan som ska få klättra i en björk. Hoppas dom blir RIKTIGT stora! Någon som har erfarenhet av Polstjärnan?
virrevarv
Jaha, nu var man där igen... Ibland ska man låta bli att fråga... rolleyes.gif Mme Alfred Carriere, den ser underbar ut! Jag tror jag får ha en lista på alla tänkbara kandidater när jag åker till Flora Linnea och höra vad dom säger.

Stina; Polstjärnan har jag hört är en riktig hejare på att växa och dina kan bli säkert stora. Tänk bara på att björkar brukar vara några törstiga rackare så det inte blir för torrt för dina Polstjärnor.
stina
Ja det är ju problemet. Jag tänkte sätta dom en bra bit från björken och låta dom klättra upp i en gammal stege som jag ska luta mot björken. Min Rosa Helena står också vid en björk och den verkar klara sig bra. Rotvattnar den vid extrem torka...
Ammari
Hur är New Dawn att klättra i träd? Jag har köpt en men kanske ska sätta den någon annan stans?
stina
Nja, jag undrar om New Dawn är tillräckligt kraftigväxande.... Jag är tveksam, men nån annan kanske vet bättre.

/Stina
Mia, zon 3
Å, om du bor i zon 1 - ta en titt på 'Thalia'. Den tycker jag är underbar, ska prova den hemma också, men här lär den inte klä in några träd... kanske en bonsai, om jag har tur.... laugh.gif
Eleanor
Tredje året för min Rosa Helena "Starkodder". Planterad under ett gammalt äppleträd som inte ger så goda äpplen... Har kommit upp ca 3 - 3,5 m i trädet. Hugger tag i mig varje gång jag passerar så jag missar den inte! Vilt o vackert ihop med det knotiga trädet. Dock är mitt träd säkert upp emot 6 m.
Kakaduan
Jag har ett risigt gammalt äppelträd som jag planterat en Constance Spry mot. Enda nackdelen med denna underbara ros är att den är engångsblommande. Satte ner en avsågad regntunna runt rosen som skydd mot trädets rötter och det verkar ha gått bra. Bor i zon 3.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon