Full version: Förbaskade rådjur!
Digger
Nu har dom dumma glupska rådjuren varit här igen och ätit upp varenda tulpan som jag köpte från Odla i höstas. Grr grr grr!!! mad.gif Dessutom har dom skavt sina horn på några tallar så dom har tappat barken. Funderar på att uppfinna nån sorts ärtbössa som skjuter ärtor på dom när dom närmar sig, kan kanske bli en storsäljare? Eller nån sorts infrarött larm som tjuter när något närmar sig blommorna? Kanske lägga ut häftstift runt växterna men deras klövar kanske klarar sånt utan problem och tyvärr lär väl häftstiften bli värst för en själv när man kliver runt... Nån sorts eltrådar som ger stötar vid närkontakt? Eller nån fågelskrämma?
cic
Alla mina tulpaner står stålt i min trädgård tack vara att jag sprutat vatten/tabasco på dom. Tips här från odla.nu. Lite för sent för det nu då för din del.. Förstår dom du är urförbannad.
Madeleine1
Jag körde med vatten/tabasco men ändå lyckades de skörda större delen av mitt normalt så vackra tulpanbestånd. Troligtvis innan jag behandlade tulpanerna. Tre ynkliga tulpaner blommar friskt i en rabatt på cirkus 10 m... sad.gif Det ser VÄLDIGT ynkligt ut... Nästa år ska jag vara med med tabascon så fort bladen börjar visa sig.

mad.gif mad.gif mad.gif
Mia, zon 3
Jag strödde ut blodmjöl, och det funkade kanon! Glömde ett ställe, och där var det skövlat, men inte där jag varit och "blodat". Enda bieffekten har varit att grannkatten började käka fjolårslöv, för att de luktade gott med blodmjöl på.
Eva i Stuvsta
Samma här: jag gör blodmjölssoppa med lite matolja i (för att det ska fastna bättre), och skvätter på själva växten... Bara där jag glömde skvätta - krokusarna i entrérabatterna, och några tulpaner vid altanen - har de kalasat och ätit rubbet. För att inte tala om hos grannen... Så nog hjälper det alltid!
ninnisky
Använder alltid blodmjöl och det funkar alldeles utmärkt. Samtidigt försöker jag att inte sätta fler krokusar och tulpaner, men det är inte så lätt när man står där i affären med habegäret.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon