uno
Varje år hindrar ev. kommande järnnätter mig från att plantera ut frostkänsliga växter redan i maj. Så kommer då juni månad och de kritiska nätterna passerar utan att det blev några frostnätter. Ytterligare gick ett år där jag hade kunnat plantera ut i maj månad.
Vad är det som gör att det blir frostnätter i början av juni? Finns det några tecken som visar kommande frostnatt?
råse-marie
Jag vet tyvärr inte svaret, men jag tycker att sommaren är alldeles för kort för att inte sätta ut växterna tidigare och gå att vänta på järnnätterna som kanske aldrig kommer mad.gif tongue.gif

Om jag hör jag att det skulle vara frost på gång tar jag in resp lägger över lite på dom känsligaste växterna .

Nä fram för tidigare utplantering .... lite mer jobb..... unsure.gif jo men det är det ju värt maj är en underbar månad ( kanske den bästa ??? wub.gif )
KURT
Med det varmare klimatet blir det ju allt ovanligare med järnnätter, åtmionstonde i juni. Nu hävdar ju endel att risken för frostnätter skulle vara större vid fullmåne, och det skall det väl vara i slutet på maj i år?
Gunvor Nilsson
Bra tips är att lyssna på väderleksrapporterna, i regel brukar dom varna för nattfrost. Sen har jag läst/hört att om temperaturen är under + 5 grader klockan 22.30-23.00 så finns risk för frost. Jag kan inte garantera att det stämmer men jag brukar titta på utetermometern vid den tiden om det är klart och kallt ute.

/Gunvor
kristerh
jag brukar oxså hålla ögonen på tempen om den rasar fort och vid 23 tiden när jag går o lägger mig är på +4 eller därunder kan frosten komma
har jag lärt mig, och visst lyssna på meterorologerna men de kan ju inte säga hur det blir lokat hos dig.
kristerl
Lady Hamilton
Här säger "gamlingarna" att när häggen blommar så blir det inga fler frostnätter............men om det stämmer kan jag inte svarar på
(mne de 3 senaste åren som jag har "kollat" så har det stämt
kristerh
CITAT (Hamilton @ 12-05-2006, 13:10)
Här säger "gamlingarna" att när häggen blommar så blir det inga fler frostnätter............men om det stämmer kan jag inte svarar på
(mne de 3 senaste åren som jag har "kollat" så har det stämt

isåfall slipper vi frost här i södra stockholm för nu blommar häggen wink.gif biggrin.gif
krister
Bitta98
På västkusten säger "gamlingarna" att när asken blommar blir det ingen mer nattfrost.
Kajsa
Inte behöver man vänta till juni innan man ställer ut sina växter,
ställ krukorna i en varm hörna, täck med fiberväv kalla nätter, ev kyliga dagar. Blir det frost lägger man på det dubbla.
Man vinner mycket tid på det.
kerstin z5-6
Fiberduk räddar oss otåliga och perennerna går fint att sätta ut smile.gif
Alexander-VG-zon3
fast det är väl bara längre upp det bler järnnätter eller det kan väl bli det överallt men aknkse inte lika vanligt i mellan å nedere sverige wink.gif wink.gif
eller för typ som skåne,öland,gotland är väl klara med frost för säsången hgar väl börjat hhelt där
ingrid fuxwall
Här på västkusten kan det bli sena järnnetter, har jag fått erfara.

ingrid
Gurkan
Här i Skåne har vi förbjudit järnnätter. Tycker jag känns tryggt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 13-05-2006, 00:39)
Här i Skåne har vi förbjudit järnnätter. Tycker jag känns tryggt.

hahah det låter bra det tongue.gif laugh.gif
men jag menar typ så här
mellan övre mer vanligt med järnnätter
mellan nedre mindre vanligt med järnätter
skåne,öland,gotlan,kuster ovanligt
men kan hända i hela landet in i juni eller nåt
så har jag tänkt men det är säkert dumheter från mig laugh.gif men ändå
fast nu i veckan ser det ut attt bli kallt igen +3-+1c kanske till å med -1c

fast som många sagt i tråden iann så kan man ju plantera ut allt när det är tidför det sen skulle det eventuellt bli frost å kallt så kan man ju skydda .
Gurkan
Feg som jag är så har jag krukat om alla tomaterna och satt ut dem under skuggnät (200 st ... puh!!! pust !!) som ska ut på friland såsmåningom ... skulle det bli kallt får jag väl kånka in dem igen. Men här på västkusten tror jag faktiskt inte att det blir nån mer frost ...

Det snackas ju om fullmånen i slutet av månaden, att det skulle kunna komma ett litet bakslag då men jag tror inte det här i min lilla hörna av Sverige.

Förra året satte jag ut tomater på friland den 18:e april och det gick bra fast det var nog att utmana ödet.
Linda_A
CITAT (Gurkan @ 13-05-2006, 17:30)
Men här på västkusten tror jag faktiskt inte att det blir nån mer frost ...

Tycker jag kan gälla gott och väl på östkusten med, ni får dela med er lite till oss på andra sidan länet med. laugh.gif
olgak
CITAT (råse-marie @ 12-05-2006, 05:15)
Jag  vet tyvärr inte svaret, men  jag  tycker att sommaren är  alldeles för kort  för att inte sätta ut  växterna tidigare  och  gå att vänta på  järnnätterna som kanske aldrig   kommer  :angry:  :P  

Om jag  hör jag  att det skulle vara frost på gång  tar jag in resp  lägger över  lite på dom känsligaste växterna .

Nä  fram för  tidigare  utplantering .... lite mer jobb..... unsure.gif   jo men det är  det ju värt  maj är   en underbar  månad ( kanske  den  bästa ??? wub.gif )

Så sant!
Anki på Öland
Kopierat från SMHIs info om järnnätter;
.......Man ansåg att nätterna 11-13 maj var speciellt frostbenägna ......... vilket väl stämmer ganska bra efter vad jag hört om senaste natten, och En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland tar man också med 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.

Anki
mulle
Här på Åland flyttar man ut sommarblommorna 9 juni då frostnätterna är historia... smile.gif
Mulle
Ewa L
Jag var med om total förödelse i slutet av maj i Stockholm för några år sedan och har fegat sedan dess.

I år har jag dock redan ställt ut mina krukor. I natt fick de ha täcke på sig. (+3°C.)
Alexander-VG-zon3
frästen en gång för länge sen här ,flera år sen så kom det en sån hiskle natt som gjorde att nästan allt frös ihjäl utom det näramste husen å skyddae lägen tror det var nån gång under sommaren är inte säker det var mormor som berättade det själv var jag skit liten . typ allt på hennes gata dog utom då få växter som var nära en vägg i bra läge m.m
Snöflinga
I morse var det ishinna i vattentunnan och till natten är det frostvarning här i Örebrotrakten sad.gif
Kajsa
Täckte med lakan och väv inatt och har varit ute och sprungit runt ikväll och täckt alla krukor, frosten är nära och ikväll är det helt vindstilla.
Alexander-VG-zon3
det ska ju blli kallller nätter nu framövert men hoppas det stannar på över +1c för annars så kommer nog saker börja dö hos mig
Gurkan
Glöm inte att hålla ett öga på Temperatur.nu där man kan kolla tempen för många ställe runt om i Sverige minut för minut.
ingmet
Nu är det faktiskt 0 grader här vid Stockholmskusten.. så det lär väl bli minus inatt.. Dahlian har fått täckning..
Pirum

Hepp, föregående natt var det ett par minus nån knapp mil in från Bohuskusten iaf, så faran är nog inte helt över än smile.gif Just nu är det 4C i Göteborgstrakten, lite längre inåt land, eller i köldhål, så går det nog ner mot nollgradigt. Någon risk för tjäle är det väl dock ej smile.gif
Alexander-VG-zon3
vi hadde +2c i natt så det är ju kallt . än som vi för nån veka sen hadde 8-10på natten hoppas dom graderna komemr snart igen
Betty
Här hos mig i Luleå var det bara -3,4° i natt. Och körsbärshäggen är full av knoppar... hoppas de klarar sig... sad.gif
Gurkan
CITAT (Pirum @ 16-05-2006, 02:05)

Hepp, föregående natt var det ett par minus nån knapp mil in från Bohuskusten iaf, så faran är nog inte helt över än smile.gif Just nu är det 4C i Göteborgstrakten, lite längre inåt land, eller i köldhål, så går det nog ner mot nollgradigt. Någon risk för tjäle är det väl dock ej smile.gif

Jag utryckte mig slarvigt som vanligt ... "Västkusten" var ju en replik till flaxx som bor i östra Skåne, jag tänkte alltså på Skånes Västkust ... ur mitt lilla trångsynta perspektiv då då.

Inatt var det 7 grader ... brrrr ... rolleyes.gif

Nä, nu ska jag sluta kaxa mig, sånt brukar ha en förmåga att straffa sig på ett eller annat sätt ... unsure.gif
Klematis
Inatt var det -2,5 mitt i bohuslän.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon