Fia N
Hej!

Jag planterade två magnolior på vårt lantställe (vid kusten söder om Stockholm) förra sommaren. Tyckte jag hittade ett hyfsat skyddat ställe intill en bergsknalle och satte ner dem i Rododendronjord.

Den ena (stärnmagnolia) dog rätt snabbt, men den andra (Susan) tog sig bra och hade fina blanka blad hela sommaren. Jag täckte marken runtom med löv i höstas och höll tummarna.... Sedan kom vintern... nu ser jag inte ett blad alls, inte ens på gång. Det borde väl ha kommit någonting nu?

Grenarna verkar torra men jag skrapade lite med nageln nere vid marken och var det lite grönt därunder så någon del verkar det finnas liv i trots allt. Den har ett grågrönt "skimmer" på stammen, har den blivit sjuk kanske?

Finns det något jag kan göra tror ni?

Tacksam för hjälp hälsar en bekymrad
Fia
Jan af Lisö
Hej Fia

Jag har mina magnolior på landet lite S om Stockholm, vid kusten, och när jag var där senast förra helgen så hade ingen av dessa fem några blad utvecklade, det enda jag såg var att knopparna börjat svälla. Hur det ser ut idag vet jag först i kväll när jag skall dit. Men det har varit en lång vinter, så det är bara att hoppas på det bästa. Vintern var så "mild" i år så en Susan borde ha överlevt.

Dessutom så brukat mina växter på landet bli gröna ca 2 veckor senare än växterna inne i stan.
MB1965
jag har en susan utanför göteborg och den fick antudan till blad och knoppsprickning för en vecka sedan.

Fortfarande har knopparna inte slagit ut utan växt och växt och växt.. .men den har fått en del blad.

Våren var ju ett par veckor senare i Sthlm än i Gbg i år så det är bara att vänta nån vecka till och se.
Flyguy
Bladknopparna på mina "fjolåringar", Susan, Sieboldii och Soulangeana gick från att ha sett tveksamma ut igång i förrgår.
Ge den några dagar innan Du ger upp och se till så den inte torkar!

Bor strax söder om Örebro, zon 3. rolleyes.gif
wolkenkrabber
Min Sieboldii har börjat bryta här i Östersund, men det var otroligt varmt för årstiden förra veckan...
Fia N
Åhhh,det finns alltså hopp... wub.gif
Jag åker ut imorgon så får vi se om något hänt, hoppas, hoppas.... unsure.gif

Kram på er och tack för era svar!/Fia
Fia N
Fast.... jag tror inte jag sett några knoppar heller, så det är nog inte så hoppfullt trots allt.... sad.gif Nåväl, vi får se imorgon om det hänt något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon