CarolinaM
Mina vattentunnor (jättestora) blir överfulla varje gång det regnar lite kraftigare. Finns det någon som hittat på någon smart avrinning så att allt vatten över en viss nivå i tunnan rinner ut en bit bort från huset? Jag har letat med ljus och lykta efter någon slags avrinning men inte hittat något som verkar fungera.

Tacksam för all ledsagning.

Carolina
Mia, zon 3
Man kan göra hål i den nivå man vill ha avrinning på tunnan, helst på baksidan så man slipper se arrangemanget. Sedan sätter man dit en slang som leds bort till en plats som passar för vattenutsläpp. Man kan gräva ned slangen så den inte syns, bara man tänker på att öppningen inte blir tilltäppt.
Var jag jätteluddig, eller är det klart som korvspad? blink.gif
CarolinaM
Nejdå, klart som korvspad men min fråga var lite otydlig. Jag skulle gärna ha någon form av snabbkoppling alt fast koppling för själva tunnan och slangen. hur ska jag få fast slangen när jag gjort hål?

Carolina
renate
Det var likadånt för mig,när det regnade mycket rann tunnan över så jag gjorde hål i min vattentunna.Sedan satt jag en snabbkoppling i hålet,på insidan sitter en liten slangstump i kopllingen,på utsidan en längre slang.Det funkar jättebra,det är inte 100% tät omkring kopplingen men det gör inget för min del.
Kakaduan
Jag hittade vattenkranar i plast som passar för ändamålet. De är gjorda i plast och har en gummipackning som man sätter på tunnans insida. På kranen har jag en slang och så står vredet på "öppet" hela tiden.

Hittade dem på byggmarknaden eller om det var någon trädgårdsbutik...

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon