Storåtjejen
Min dotter har nyligen köpt hus och det finns en stor "rugge" eller vad man ska kalla det med nånting som vi inte vet vad det är. Det som jag har fotat var sådant som kom i gräsmattan runt om. Stammarna blir väldigt tjocka men alldeles ihåliga. Den blir tydligen rätt hög för vi såg avklippt ris från den. Är det någon som har en susning bara av det lilla jag kan visa nu? Annars får vi vänta och ta kort längre fram.

Mia, zon 3
Det är parkslide, Fallopia japonica.
Den blir flera meter hög, men örtartad, så den vissnar ned varje vinter.
Precis som du märkt ger den sig gärna iväg från växtplatsen, så det kan vara på sin plats att begränsa den.
Storåtjejen
Tack för snabbt svar tongue.gif Jag ska avlägga rapport till henne så kan de betämma om de vill ha den kvar eller inte, för den kom på många ställen utanför själva "ruggen" wink.gif
Mia, zon 3
Efter vad jag förstår så bestämmer man inte alltid själv om man vill ha den kvar eller inte, den tycks anses som ett svårutrotat ogräs.... Men jag kan inte påstå att den har tagit över hela trädgården hos mig i alla fall. Fast jag har å andra sidan inte hotat den med några vassa föremål heller, kanske blir den mer hämndlysten om den känner sig hotad? laugh.gif
Inga från Närke
Hittade en bild på parkslide:

http://www.rolv.no/bilder/galleri/medplant...nt/fall_jap.htm
Storåtjejen
Blommorna tycks påminna lite om plymspirea, tycker jag. Skulle förmoda att de låter den stå kvar, för det blir lite insynsskydd för dem. Det blir väl att hålla efter den då laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon