Min kassenasse har fått lite konstiga ögonen de senaste två dagarna. Den där hinnan har kommit upp lite och han ser lite svullen ut i ögonen. Det rinner inte och han verkar vara pigg övrigt.
Han har varit ganska mycket ute på balkongen.
Min mamma tror han är pollenöverkänslig, kan han bli det??
När tredje ögonlocket syns, brukar det inte vara sjukdom i ögat,
utan snarare tecken på inre sjukdom.
Kontakta veterinär omgående.
Whiskuchi
12-05-2006, 14:50
Mask visar sig ofta genom att blinkhinnan åker fram. Är det inne- eller utekatt? Är det utekatt kan det vara dags för avmaskning
Vet faktiskt inte om katter kan bli pollenkänsliga, säkrast är väl att fråga en veterinär.
kristerh
12-05-2006, 14:54
Visst kan katter vara allergiska, även hundar,
jag antar att symptomen är desamma som för människor; rinnande kliande svullan ögon.
krister
Jag har ringt veterinären. De verkade inte tycka det var akut. Men jag fick en tid på måndag om det är kvar då.

Min stackare.
Ska hålla utkik efter mask. Men han är en innekatt...
Visst kan innekatter ha mask!
Spolmakst överlever i många kattgenerationer trots avmaskning!
Avmaskningmedlet Drontal är bra och lätt att ge (om du kan ge din katt tabletter. En gång räcker)
Presis om Gertie skriver så tyder en visad blinkhinna på att något inte står riktigt rätt till, och då gäller det sannoligt inte ögat.
Så mitt tips är att du håller noga koll på kisse innan ni kommer iväg till vet.
Hur är allmäntillståndet?
Äter och dricker ordentligt?
Är allt ok med avföringen? konsisten ok?
Kissar katten som den ska? Inte för lite eller missfärgat? (blod i urin kan bla betyda urinvägsinfektion)
Temp ok?
å vad du överhuvudtaget kan komma på.
Lycka till!!!
Allt verkar ok.
Hur vet man om en katt har feber?
kryddan
12-05-2006, 18:08
Du kan ta tempen på den, men normal temp ligger högre än hos männsikan, just nu minns jag inte men jag tror att den ska vara runt 38
Tack alla för era svar.
Han får vara inomhus nu (inte ute på balkongen) för att se om det blir bättre. Sen har han fått lite vitaminer (läste det på internet). Bara hålla tummarna på att han är bättre i ögonen i morgon.
Just nu leker han för fullt med sin nya råtta.
Uppdatering:
Var till veterinären idag. Tog 20 min och ett blodprov. Gick därifrån 1100 kr fattigare och utan svar....

Får hoppas att de vet vad som är fel genom blodprovet då..
Hoppas att det går bra för din katt.
Skönt att höra att du bryr dig så mycket, att du offrar på
honom veterinärvård.
Det är tyvärr inte alla som gör det.
Man MÅSTE räkna med utgifter när man skaffar djur.
Tycker det är självklart att man ska ta sitt djur till veterinären. Hur man får ihop pengarna till det får väl bli ett senare bekymmer.
Veterinären ringde idag. Han har förmodligen en liten infektion, men hon trodde att han skulle kunna ta sig ur den själv. Annars så ska han få antibiotika om han inte blir bra.
Whiskuchi
17-05-2006, 14:26
CITAT (Nanna @ 17-05-2006, 15:21)
Tycker det är självklart att man ska ta sitt djur till veterinären. Hur man får ihop pengarna till det får väl bli ett senare bekymmer.
Försäkring
Visst, självrisken finns ju alltid, men det lönar sig definitivt att ha försäkring (en av mina katter blev inlagd på djursjukhus med njurinflammation fyra dagar. Hade kostat 14.000 om jag inte haft henne försäkrad)

edit: glömde ju skriva hur mycket vi betalade själva. Runt 4000 kostade det oss, Agria *reklam reklam* tog resten.
Betalade 2300 för att vi tog bort halsmandlarna. Men den verkliga kostnaden var 4700..
Annica i Sörmland
17-05-2006, 16:32
Skönt att höra att kissen blir frisk!
En av våra blev skadad i höstas. Naturligtvis var det omplaceringskatten som inte är försäkrad. Vi fick henne vid 12 års ålder och då får man inte nyförsäkra...

Kalaset i höstas slutade på närmare 10 000kr...
Ja, det är jättebra med försäkringar! Annars skulle man vara helt livrädd att det skulle hända nåt som man inte hade pengar till.
Fast för mig är iofs en 1000-lapp mycket.. Men men...
En fråga. Ska ta mig till veterinären idag så katten ska få antibiotika. Ska jag ta med katten eller får man nåt recept man ska hämta ut på apoteket?
Om katten redan är undersökt, så borde din veterinär kunna
skriva ett recept som du hämtar på apoteket.
Okej, vad bra! Tack. Då är det nog bara att hämta det.
Katter brukar bli dåliga i magen av antibiotika.
Passa på att köpa Docidus när du ändå är på apoteket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.