Full version: Vad för kärna?
ikah
Dessa kärnor fick jag av min kära mor, hon har tydligen plockat dem ur en frukt som hon åt i Spanien.
Någon som har en aning om vad det kan tänkas vara?

lissa
Jag tycker att det ser ut att vara Nispero.. smile.gif
Zazu
och för er som inte kan spanska så är det japansk mispel på svenska tongue.gif
eriobotrya japonica är det vetenskapliga namnet
ikah
åhå, tackar så mycket! smile.gif
lissa
unsure.gif ops, Jag försökte få ut ett annat namn än nispero i flera sökare , men fick inte ens ett "riktigt" namn...nu när jag satte in det riktiga kom nisperon i olika varianter fram, dom ville luras med mig verkar det som tongue.gif tongue.gif
Elizabeth
Hur såg frukten ut? Var den orange och stor som en (färsk) dadel?

Köpte sådana för ett par veckor sedan i min (orientaliska) butik. Frukten smakade inte mycket, kärnorna behöll jag dock. Jag tror att det kan bli samma sort. Kommer dock ej namnet, kan kolla i butiken när jag är där nästa gång.

Det var inte nispero i alla fall, så stora var de inte.
lissa
En Nispero är lite större än en Dadel, lite päronformad, smakar rätt strävt och lite sötaktigt samtidigt, men den har väldigt lite fruktkött och 2-4 kärnor, skalet har ofta bruna fläckar som kommer från stötar. (om ni ser frukten och den har fläckar så är det inget fel på dom..så länge fläckarna inte är mjuka) Jag skulle bli väldigt förvånad om kärnorna inte är Nisperos eftersom färg, storlek och form stämmer precis..Dom kommer ju dessutom härifrån, och det är en väldigt vanlig frukt här...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon