Full version: Stockrosrost
buzz
Upptäckte några små rost"ploppar" på bladen på en av mina stockrosor. Stockrosen växer och ser ut till att må bra!
Men hörde en kompis som hade rost på sina stockrosor, hon ville inte dela ut skott och hon skulle bränna sina stockrosor för att bli av med smittan.
Nu när jag suttit och sökt om det så verkar det inte så farligt, typ att alla stockrosor har det mer eller mindre.
Vad gäller egentligen?
Åsa, mälardalen zon 2
Mina blev så drabbade att de såg ut som sopor hela tiden även blommorna blev fula det var ingenting som var vackert på dem så jag grävde upp dem, så visst är det en hemsk sjukdom. Har man bara små problem kan man testa att hålla angreppen nere genom att ta bort de blad som visar symptom annars förökar svampen upp sig ännu mer och man får mer och mer problem.

Det ska dock finnas sorter som är mer resistenta ex Alcea kurdica
Sommartorparn
I Skåne där det är mycket vanligt med stockrosor, så ingår rosten i konceptet. Jag tror aldrig jag har sett någon stockros som inte har haft rost mot slutet av sommaren.

Man kan plocka av dom fula bladen och njuta av blomspirorna, eller plantera någon yvig perenn framför som döljer stockrosens nedre del. Orkar man hålla på kan man plocka bort vissna blad. Skära bort den första bladrosetten man ser på våren, är ett tips som jag har sett men inte prövat själv. Har även hört att man kan stärka stockrosorna genom att gödsla och pyssla. Men har grannarna stockrosor och malvor så finns smittan i grannskapet så man blir aldrig av med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon