Emma_
Hej allihop, vill bara beklaga mig lite och jag tror att ni är de enda som förstår det här med växtsorg. sad.gif

Första och största sorgen var att jag kom hem och skulle titta till Pejoris imperialis. Död och rutten! Luktade apa och båda bladen hade gulnat och trillat av. Igår när jag kollade den hade den visserligen inga rötter, men den levde om än lite hängig, och den var INTE rutten. Jag bytte till ny gelé, och då dör den! Första sticklingen som dör för mig, och det är ju typiskt att allt som är fint ska försvinna. mad.gif

Kollade de andra sticklingarna också, och hittade en lacunosa och en wayetii som var alldeles gula på stjälken och såg lite halvkassa ut. Det konstigaste av allt är att wayetiin har stått i jord i säkert två månader, och häromveckan upptäckte jag att den stod alldeles löst så jag satte den i vatten. Nu har den fått för sig att den ska blomma och har knoppar som växer mer och mer för varje dag, trots att den ser ut som den ska ruttna.

Någon mer som upplever att sticklingarna ruttnar nu när det blir varmare?

Visst ja, det har hänt ytterligare en sak, jag råkade gå in i min växtlampa (väjde för en katt tongue.gif ) och på lampan har någon dum människa ställt en peperomia. Det kan ju absolut inte vara jag! rolleyes.gif Peperomian i ytterkruka och allt faller i slowmotion ner mot mina sådder och landar med ett brak mitt på jacarandasådderna och krossar varenda planta. Visserligen var det inte de sådder jag höll kärast på jorden, men ändå. Det är bara att så nya.

Usch vad det är trist när det går dåligt! sad.gif

Mvh Emma
ikah
Åh, va tråkigt! Jag lider med dig. En del dagar önskar man att man inte gått upp ur sängen smile.gif
Hade en period i vintras när en massa sticklingar dog för mig. Man blir så besviken
Emma_
Tack för omtanken! Blir genast på lite bättre humör. smile.gif

Emma
Emma_
Ingen som vill ha några blad från peperomia, Ispigg, förresten? I och med att jag har ca 30 avknäckta blad som jag bara ska slänga så kan jag i alla fall fråga. rolleyes.gif

Mvh Emma
lissa
Oj vad arg man blir när man får såna olyckor...bra att du känner dig lite bättre, jag hade nog blivit speciellt sur för det där med Jacarandorna. .
Tre saker...1. Har du sticklingarna i sån där växt gele??? 2. Fungerar det bättre än vatten ?? Och 3. Tack så mycket, för genom din tråd har jag äntligen förstått varför det är så gott som omöjligt för mig att få rötter på mina sticklingar...värme är boven..
Jag har några hibiskus i vtten, 2 har blommat, visserligen små blommor, men ändock blommor...dessutom får jag vita konstiga knottror på stambitarna under vatten unsure.gif
Linda_A
Vad tråkigt! sad.gif
Emma_
CITAT (lissa @ 13-05-2006, 01:30)
Oj vad arg man blir när man får såna olyckor...bra att du känner dig lite bättre, jag hade nog blivit speciellt sur för det där med Jacarandorna. .
Tre saker...1. Har du sticklingarna i sån där växt gele??? 2. Fungerar det bättre än vatten ?? Och 3. Tack så mycket, för genom din tråd har jag äntligen förstått varför det är så gott som omöjligt för mig att få rötter på mina sticklingar...värme är boven..
Jag har några hibiskus i vtten, 2 har blommat, visserligen små blommor, men ändock blommor...dessutom får jag vita konstiga knottror på stambitarna under vatten unsure.gif

1. När jag var hemma hos en tjej och köpte hoyasticklingar så fick jag med mig lite "korn" i en påse. När man lägger en halv tesked av dessa i ett glas vatten blir det till gelé. Swellgel kallas det.

2. Jag vet egentligen inte om det är någon skillnad mot vanligt vatten, det enda skulle vara att sticklingarna sitter bättre och inte trillar runt.

3. Det där har jag också upplevt! Men hibiskusar är inte mina kompisar för jag får aaaaldrig rötter på dem i vatten, jag får också bara de där vita knottrorna. Jag har visserligen alltid trott att det har varit början på rötter och stoppat dem i jord då. Oftast överlever de, ibland inte.

Värme ska ju funka bra när man ska ska rota, hellre det än kyla wink.gif Men hela mars och april när jag rotade sticklingar stod de svalt fast ljust, och alla har klarat sig och fått rötter. Inte en enda ruttnade. Nu kan hoyorna få för sig att de inte ska få rötter på hela stammen och så ruttnar den nedre biten bort. De överlever ju visserligen utan problem, men det är ju lite äckligt.

Det här upplever jag dock inte när jag rotar i vitmossa, så jag kanske ska sluta gnälla och övergå till att bara rota i det istället. tongue.gif

Mvh Emma
Emma_
CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 09:33)
Vad tråkigt! sad.gif

Mm.. fast peperomian är redan glömd. tongue.gif Men imperialisen och jacarandorna sörjar jag lite fortfarande. sad.gif

Emma
niklaswik
Men du fick ju ändå några nya sticklingar så dagen var väl inte bara sorg och elände? wink.gif
Carex
tror att min mor har en wayetti som det nog inte skulle vara omöjligt att ta sticklingar från. 99,9% säker på att det är wayetti. Hör av dig om du vill att jag ska höra om jag kan ta en stickling åt dig! Om någon av jakarandorna överlever och du får överskott så är jag intresserad!
Emma_
CITAT (niklaswik @ 13-05-2006, 14:14)
Men du fick ju ändå några nya sticklingar så dagen var väl inte bara sorg och elände? wink.gif

Ja just det. smile.gif Nej, dina sticklingar räddade dagen faktiskt.

Mvh Emma
Emma_
CITAT (Carex @ 13-05-2006, 15:24)
tror att min mor har en wayetti som det nog inte skulle vara omöjligt att ta sticklingar från. 99,9% säker på att det är wayetti. Hör av dig om du vill att jag ska höra om jag kan ta en stickling åt dig! Om någon av jakarandorna överlever och du får överskott så är jag intresserad!

Det är några som bara blev böjda som har rätat upp sig idag när jag var och kollade precis. smile.gif Det var nog 4 stycken tror jag, men de är inte så jättestora än. Men du skulle kunna få två av dem? Eller vill du hellre ha frö, för det har jag lite över. Förresten kan jag skicka med några frö också för säkerhetsskull, om de små plantorna skull dö på posten.

Kolla du med din mamma, för jag skulle gärna ta en stickling till av wayetii om den andra dör.

Mvh Emma
Carex
plantor eller frö spelar ingen roll. Visst, jag frågar mamma om jag kan ta en stickling åt dig!
Carex
så, nu har jag frågat och du får wayetti!
Emma_
PM:ar dig. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon