Full version: Vad heter dessa
Inga från Närke
Bild 1.

Bild 2.
Inga från Närke
Flyttar upp denna. Är det ingen som vet? Finns 2 bilder till i mitt album Vår Sommar 2006.
Blomstertanten
Kan 1:an vara rosenmandel kanske ?

Tvåan har jag ingen aning om men den va rackarns söt i alla fall ! rolleyes.gif
Ingo
Ja, jag tror att Blomstertanten har rätt i att 1:an är rosenmandel, prunus triloba. Den ses oftast ympad på stam men kan vara som en buske också.

Jag var först inne på något slags apel men löven ser för tandade ut. Men på rosenmandel stämmer de bra (för att inte tala om blommorna). Gör bildsök på Google efter "prunus triloba" så kan du jämföra själv!
Inga från Närke
Jo det är nog rosenmandel när jag kollade på flera bilder. Tack för hjälpen. Jag trodde inte det var denna för vi hade en annan buske som det blev mandlar på efter blomningen men där var blomman mindre och enkla, mera rosalila och den skickade upp rotskott förskräckligt så jag grävde upp den.

Den andra växen var ju synd att ingen kan identifiera ännu. Fick den av en granne som skulle kasta den och hon visste inte heller vad det var men tyckte inte den passade i hennes rabatt. Skickar med en bild till:
Ewa L
Inga!

Vad tror du om Vårärt, Lathyrus vernus. Blommar just nu och blir cirkus 35 cm.

Så ser min ut:

Nej, nu när jag ser bilderna bredvid varandra stämmer det inte. Du har mer femfingriga blad. Sorry!
Gåsis
Kan det vara Cardamine pentaphyllos?

/Åsa
Ophelia
CITAT (Gåsis @ 16-05-2006, 09:37)
Kan det vara Cardamine pentaphyllos?

/Åsa

Jajemen...kan det visst vara. Eller varjefall en bräsmesort. En vacker växt det där smile.gif
Tesa
Trädgårdsnattviol kanske...Hesperis matronalis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon