Full version: odla potatis
Alexander-VG-zon3
hej hej

har två stora stora lerkrukor som där i en är två odlade potatis med en massa blast växer typ 1dm per vecka känns det som dom äter allt å lite till . sen har jag en jätte jätte stor lerkruka med en omgång till med potatis som är ny planterad nu .
längtar tills man ska skörda dom å se om man lyckas med dom .
så roligt att odlas potatis .

eller vad tycker ni wub.gif
Whiskuchi
Ja, potatis är tacksamma växter att odla biggrin.gif
Själv odlar jag dem i plasthinkar (tioliters) i växthus för att få ordentlig tjuvstart wink.gif
Lady Hamilton
Och jag odlar mina i ICA varukorgar fyllda med sand o jord.
Men det är viktigt att de får vatten och inte står för varmt eller får för mycket gödsel laugh.gif för då är risken att det blir "potatis-blast odling". Gjorde det misstaget ett år, fick 1,5m hög blast men inga potatisar
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 12-05-2006, 21:19)
Och jag odlar mina i ICA varukorgar fyllda med sand o jord.
Men det är viktigt att de får vatten och inte står för varmt eller får för mycket gödsel laugh.gif för då är risken att det blir "potatis-blast odling". Gjorde det misstaget ett år, fick 1,5m hög blast men inga potatisar

hahahahahahha det har ajg säkert för blasten den är jätte hög nu laugh.gif biggrin.gif
då får jag aknske lungna mig med gödning .
mina får vatten morron å kväll iblan bara kväll för det bler så fort tort där dom är nu .

vilket är bästa läge för dom att växa på mina står nu i väst det är kannkse för soligt å varmnt sad.gif wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 12-05-2006, 20:35)
växthus för att få ordentlig tjuvstart wink.gif

jag började min ena inne mer som ett test sen köpte jag fler å har nu ute wub.gif
men jag är fast nu nu ska det odlas potatis varje år
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 12-05-2006, 21:43)
CITAT (Whiskuchi @ 12-05-2006, 20:35)
växthus för att få ordentlig tjuvstart  ;)

jag började min ena inne mer som ett test sen köpte jag fler å har nu ute wub.gif
men jag är fast nu nu ska det odlas potatis varje år

Jag ska flytta ut mina också, satte dem bara inne för att sparka igång tillväxten laugh.gif
Elisabeth P
Men ......om ni odlar i hinkar, krukor eller dyl så kan ni väl inte få plats med mer än en potatis i varje, eller? de kräver ju lite utrymme för att bli något.

Lisa
Whiskuchi
CITAT (Lisa:) @ 12-05-2006, 22:01)
Men ......om ni odlar i hinkar, krukor eller dyl så kan ni väl inte få plats med mer än en potatis i varje, eller? de kräver ju lite utrymme för att bli något.

Lisa

Näpp, precis - en potatis per spann. Men man kan ju ha många spänner laugh.gif
Pirum
Potatisen är den bästa av växter, och är omistlig i varje trädgård tongue.gif

Enda växt som är nästan lika nödvändig är äpple, men där kan man ju trots allt "skylla" på platsbrist om man inte vill odla. Potatis kan ALLA odla, och bör så göra biggrin.gif Åtminstone en hink eller två till midsommar.

Visst finns det andra växter som exv utgör ett fint pynt i trädgårdarna, men som jag brukar säga, kan en inte äta't så ska en inte odla't wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag har tryckt ner en till potatis i den som växts sen satt två potatisar i den andra krukan wub.gif fast det är stora palm krukor så jag hopaps dom får plats men verkligen jag är fast med potatis så enkelt å man ser att man sköter det å det växer man känner verkligen att man har lyckas med nåt åå allt bler så roligt wub.gif
ingrid fuxwall
Mina mjölkpakets potatis ska nog planteras om i spänner i morgon.

ingrid
Tapio
CITAT (Pirum @ 12-05-2006, 22:15)
Visst finns det andra växter som exv utgör ett fint pynt i trädgårdarna, men som jag brukar säga, kan en inte äta't så ska en inte odla't wink.gif

Halaj!

Tummen upp!!!:-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2006, 22:48)
Mina mjölkpakets potatis ska nog planteras om i spänner i morgon.

ingrid

har du dom i mjölkpaket får dom plats där i wink.gif smile.gif tongue.gif
min *första* började i en plastkruka sen så efter det 3omplanteringar sen nu den sista omplantering i den stora krukan som någ får bli den sista tycke rjag skämmer bort min potatis med större utrymme wub.gif
*Stintan*
Men varför håller ni på och omplanterar potatisen???
Sätt domi en stor hink från början. Ett litet lager jord i botten sen ner med potatisen och lägg över lite jord. Sen alteftersom blasten växer upp fyller man på med mer jord så att blasten nästan täcks tills hinken är full med jord. Lätt som en plätt och inte en massa bök med att plantera om.
Lady Hamilton
Jag som odlar i ICA-varukorgar gör så här
Först lägger jag tidnings papper i botten och upp över korgkantenerna sedan fyller jag botten med sand (ca 20cm), sedan lite jord (5cm) sedan lägger jag dit (den förgrodda) potatisen och täcker den med jord. Allt eftersom blasten växer så fyller jag på med jord eller gräsklipp. Lagomt till midsommar så är korgarna fyllda upp till kanten och då är det lagom att skörda potatisen smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2006, 11:48)
Men varför håller ni på och omplanterar potatisen???
Sätt domi en stor hink från början. Ett litet lager jord i botten sen ner med potatisen och lägg över lite jord. Sen alteftersom blasten växer upp fyller man på med mer jord så att blasten nästan täcks tills hinken är full med jord. Lätt som en plätt och inte en massa bök med att plantera om.

detta vara bar ett test den första potatisen som ett expremint så jag pålanterade dne i en plastkruka. sen den andra omgången då jag fick veta det var roligt med m.m så p,lanterade jag den direkt i en jätte står kruka wub.gif
Memoria
Ni verkar kunna det här med potatis. Jag skall också försöka mig på att odla potatis i en hemmabyggdpallkrage med måtten 120 X 70 X35.

35 cm är rätt lågt för att odla potatis, tänkte att jag skulle gräva ett djupt hål i marken och blanda den jorden med ny jord. Hur långt ner bör jag sätta potatisen? Vilket djup behövs tror ni? Hur ofta kupar man och när vet man att det är dags att skörda?
Alexander-VG-zon3
min första potatis gjorde jag så att jag sådde halva överjord ytan sen kupade upp jorden över potatisen . sen den andre satte jag 2-3cm under jordytan . och mina är sena potatisar som ska skördas på hösten wub.gif
Memoria
det stod på min påse att de var tidiga, delikatesspotatisar så de kanske inte är lika stora. Jag får försöka sätta de rätt långt ner. I värsta fall kommer det inte några, då är det inte hela världen.
Man lär väl sig med tiden. Jag kan sätta dem på lite olika höjd så får jag se sedan vad som är bäst.
Lady Hamilton
I ett potatisland brukar man sätta potatisarna på 2dm djup och sedan kupar man eftersom. Skördetiden varierar från sort till sort
Whiskuchi
Hoppsan. Jag kupade mina potatisar i hinkarna idag. När jag var klar kollade jag på säcken: toppdress. Vad är det värsta som kan hända? blink.gif wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Whiskuchi @ 13-05-2006, 17:28)
Hoppsan. Jag kupade mina potatisar i hinkarna idag. När jag var klar kollade jag på säcken: toppdress. Vad är det värsta som kan hända? blink.gif wink.gif

Äh! Inte tror jag att det är någon fara..........det värsta wink.gif ja det skulle vara att de växer något långsammare då..........
Alexander-VG-zon3
vad har jag satt mina potaisar för nära ytan sad.gif blink.gif
hur gör man då blasten har ju växt efter markhöjden.
hur ser an att dom bildar nya potatis
Whiskuchi
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 17:48)
CITAT (Whiskuchi @ 13-05-2006, 17:28)
Hoppsan. Jag kupade mina potatisar i hinkarna idag. När jag var klar kollade jag på säcken: toppdress. Vad är det värsta som kan hända?  :blink:  ;)

Äh! Inte tror jag att det är någon fara..........det värsta wink.gif ja det skulle vara att de växer något långsammare då..........

Det gör inget, bara jag får små läckerbitar inunder laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 13-05-2006, 17:59)
vad har jag satt mina potaisar för nära ytan sad.gif blink.gif

OM du satt för nära ytan så är det bara att "fylla på" med mera jord, om du kan....... Du kan gräva ner fingrarna lite försiktigt djupt ner i jorden så känner du om det finns några potatisar,( fast det är igentligen lite fusk laugh.gif )
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 18:08)
CITAT (flaxss @ 13-05-2006, 17:59)
vad har jag satt mina potaisar för nära ytan  :(  :blink:

OM du satt för nära ytan så är det bara att "fylla på" med mera jord, om du kan....... Du kan gräva ner fingrarna lite försiktigt djupt ner i jorden så känner du om det finns några potatisar,( fast det är igentligen lite fusk laugh.gif )

haha nej jag ska inte fuska jag får någ vänta till hösten å se vad där är ^^
menom jag tar på mer jord så komemr dte över blastensblad går dte ändå
Lady Hamilton
Nä fyll inte över blasten så att hela den kommer under jord huh.gif Hur hög blast har du?
gomman
Hejsan

Nu när jag läst igenom er diskussion blev jag också sugen på att sätta potatis. Bäst att lägga ett par på groning....

Ett hett tips...
Min far brukar återanvända den jord som blir över när krukväxterna har omplanterats till att odla potatis i. Han säger att den är precis lagom näringsfattig för potatis. Han ställer ett par hinkar vid balkongdörren inomhus, fyller på med jord allt eftersom blasten växer och skördar vid midsommar. När det är varmt nog ställer han ut hinkarna.

Skördedags menar han att det är när blasten har blommat. Har han rätt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 19:30)
Nä fyll inte över blasten så att hela den kommer under jord  :huh:  Hur hög blast har du?

jag tycker dne känns hög ska fota den i morron wink.gif unsure.gif
jag gödar säkert för mycket sad.gif wacko.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (gomman @ 13-05-2006, 20:58)
Hejsan

Nu när jag läst igenom er diskussion blev jag också sugen på att sätta potatis. Bäst att lägga ett par på groning....

Ett hett tips...
Min far brukar återanvända den jord som blir över när krukväxterna har omplanterats till att odla potatis i. Han säger att den är precis lagom näringsfattig för potatis. Han ställer ett par hinkar vid balkongdörren inomhus, fyller på med jord allt eftersom blasten växer och skördar vid midsommar. När det är varmt nog ställer han ut hinkarna.

Skördedags menar han att det är när blasten har blommat. Har han rätt?

jag vet inte om jag vågat att använda förbrukad jord bättre att köpa å blanna ut med nåt eller så men det aknske funkar gammal jord wink.gif tongue.gif wub.gif
Lady Hamilton
........Skördedags menar han att det är när blasten har blommat. Har han rätt?.........

smile.gif Både rätt och fel. Det beror på vilken sorts potatis man odlar. Men överlag så brukar man säga som din far
gomman
CITAT (flaxss @ 13-05-2006, 21:30)

jag vet inte om jag vågat att använda förbrukad jord bättre att köpa å blanna ut med nåt eller så men det aknske funkar gammal jord wink.gif tongue.gif wub.gif

Hejsan

Det har gått bra för farsan i minst 10 år nu, så det borde gå bra för dig också wink.gif. Billigt och bra. Men ta inte jord som du använt insektsmedel i bara.
*Stintan*
Potatis behöver inte en massa gödsel men måste ju kupas allteftersom,
i hink eller på friland, det utvecklar oxå ju potatis från stammen om den täcks med jord. Gör man som du Flaxss så kan du räkna med att det bara blir en massa blast och ingen potatis. Potatis blir gröna och giftiga om
solen kommer åt dom. Så sätt potatisen djupt 10-20 cm ner i backen o sen kupa eller som sagts tidigare långt ner i krukan och fyll på jord allteftersom blasten växer. Låt lite av blasten vara över jorden! När potatisen blommat
över är det dags att kika om det finns några smarriga knölar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2006, 22:28)
Potatis behöver inte en massa gödsel men måste ju kupas allteftersom,
i hink eller på friland, det utvecklar oxå ju potatis från stammen om den täcks med jord. Gör man som du Flaxss så kan du räkna med att det bara blir en massa blast och ingen potatis. Potatis blir gröna och giftiga om
solen kommer åt dom. Så sätt potatisen djupt 10-20 cm ner i backen o sen kupa eller som sagts tidigare långt ner i krukan och fyll på jord allteftersom blasten växer. Låt lite av blasten vara över jorden! När potatisen blommat
över är det dags att kika om det finns några smarriga knölar.

oki så vad ska jag göra gräva över en massa jord över blasten å sen göda mindre wub.gif
elelr nåt .
hahahaha jag får göra en ny omgång för mitt nu verkar inte lyckas
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 21:32)
........Skördedags menar han att det är när blasten har blommat. Har han rätt?.........

smile.gif Både rätt och fel. Det beror på vilken sorts potatis man odlar. Men överlag så brukar man säga som din far

hur vet man vilken sort som är sne elelr tidigt eller vid blomming själv har jag king edward å dom är väl sena wink.gif
*Stintan*
ja det är en sen sort som då kanske är mindre lämpad för att odla i hink
men det finns ju många tidiga sorter att välja. Prova att göra som sagts förut i tråden det är inte för sent än. Men gödsla inte en massa om du odlar i kruka eller hink, det brukar fungera ändå, men som sagt läs hur du ska göra i dom tidigare inläggen.
Pirum
Potatisar växer liksom ut från stammen, inte från "rötterna". Så efterhand puttar man upp mer jord kring plantan (kupar) för att få mer ätbar potatis. Potatis som exponerats för solljus blir ju som bekant grön och oätlig.

Hittade ovanstående enkla beskrivning.

När vi sätter potatis i hink så sätter vi den nära botten på hinken, och fyller efterhand på med mer jord ända tills hela hinken är jordfylld.

Tillägg : även sena sorter kan gå att äta rätt tidigt bara man låter dem förgro och växa under bra förhållanden. Blå Kongo sägs väl vara rätt sen och den åt vi till midsommar förra året, tillsammans med Amandine och en del andra "tidigpotatisar".
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 13-05-2006, 23:51)

så långt har ajg med kommit med ca till den 2-3potatisen på bilden men liksom sen bler det blad för mig så då kan man ju inte fårtsätta utan att ta veck bladen wink.gif sad.gif wub.gif
*Stintan*
men kära nån flaxss läs vad vi skriver läg potatisen långt ner i hinken o fyll på lite jord över. Sen när blasten växer så fyll på med mer jord allteftersom
ända upptill kanten på hinken eller krukan, Är det så svårt att förstå? rolleyes.gif biggrin.gif och inte en massa tillsatser av gödning.
Du behöver inte ta bort några blad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stintan43 @ 14-05-2006, 00:07)
men kära nån flaxss läs vad vi skriver läg potatisen långt ner i hinken o fyll på lite jord över. Sen när blasten växer så fyll på med mer jord allteftersom
ända upptill kanten på hinken eller krukan, Är det så svårt att förstå? rolleyes.gif  :D  och inte en massa tillsatser av gödning.
Du behöver inte ta bort några blad.

allt har jag redan gjort med min potatis wub.gif men problemet är att poatisen den första då redan växt till sig så både blasten är stor å rot systemet är redan för stort för att läggas ner på botten . den andra omgången har jag redan lagt på botten men som det är nu dne första bler dte inget då wub.gif
alltså den första satte jag i krukan under ytan sen planterade jag om den å kupade jord men rotsystemet är så stort så jag kan inte lägga ner dne om jag inte får en hink med en meters höjd så då får den första bli en fin växt sitället ^^. så får den nadra bli en skörd
Alexander-VG-zon3

så här ser det ut i min potatis odling å bägger krukorna är stora krukor mina största jag har wub.gif
elelr nåt liknade poatisen tror jag ser ut så orange då elelr växt rötterna vety jag är så pacakde å så på bilden . å redan några av böasten är snart under jordytan elelr ja ni förstår wub.gif
*Stintan*
Ja du får väl vänta och se, det kanske blir bra ändå. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon