Som barn tillbringade jag mina somrar i mormors stora trädgård. Bland annat odlade hon ärtor som vi åt stora lass av. De var mycket goda och söta.
Jag har nu haft egen täppa i några år och försökt återuppväcka mina barndoms ärtminnen. Men ingen av de sorter jag provat har smakat som mormors ärter. Ingen fröpåse framhåller heller att de kan ätas direkt från plantan.
Finns det någon som har en idé om vad jag skall välja för sort?
digitalkarin
11-05-2003, 18:11
Sockerärt är god att äta som den är!
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2003, 18:34
Sockerärtor äter jag också direkt från plantan de är mycket söta och goda, jag brukar äta hela baljan när fröna svällt lite grann.
Testa Runåbergs ärtsortiment de har även en del gamla sorter.
Här kan man ladda ner Runåbergs katalog:
http://www.runabergsfroer.se/Runakatalog02_03_01.pdfMan kan även beställa katalogen i tryckt format gratis. Katalogen innehåller en massa bra information, det kommer inte någon ny katalog varje år ibland kommer det bara komplement med nya sorter eller om det är någon ändring så man brukar kunna använda katalogen i några år.
http://www.runabergsfroer.se/index2.htm
Annika i Korsholm, Finland
12-05-2003, 09:14
Jag rekommenderar Lord Nelsons "Sugar Bon". Det är en typ av sockerärt med tjockare, saftigt skal och lågväxande. Goda både direkt från busken och i sallader. Säkert kan man också förvälla och frysa in... Hann inte prova i fjol, för vi använde alla färska.
Jag har nu gjort en beställning från Runåbergs. En trevlig katalog, fastän den är utan bilder. Det blev en hel del olika grönsaker och blommor, förutom några olika ärtsorter. De kommer i morgon.
Visst händer det att jag knaprar i mig en sockerärtsskida eller två, men det är inte så gott att ät mycket av i rått tillstånd (tycker jag).
Spritärter och märgärter däremot kan man inte odla för mycket av. Jag äter bokstavligt talat kilovis av spritade märgärtor på sommaren, direkt från plantorna. Spritärtorna är lite tidigare än märgärtor men märgärtorna är godare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.