Full version: Datura
Storåtjejen
Det är första gången jag har odlat Datura och funderar på om den gör sig bäst på det ena eller andra stället, kruka eller rabatt. Eller var den kan tänkas trivas bäst. Eller kanske det inte alls spelar någon roll...??? wacko.gif
zaaritha
Brukar ha mina i stora krukor --o då menar jag stooora!
Har ej försökt ha dem i rabatt--det kanske går bra? blink.gif
Storåtjejen
Tänkte att det lutade mest åt krukor. Men har du då flera i varje eller en och en? Vet ju inte riktigt hur mycket de växer till sig under en sommar unsure.gif men förmodar att det är en hel del laugh.gif Jag menar, om man har en riktigt stooooor wink.gif kruka, kan man då sätta t ex 3 st i den?
Lady Hamilton
Datura kan bli VÄLDIGT STORA det innebär upp till ca 50 L kruka för en planta. OM du tänker plantera i rabatten så rekommenderar jag att du först planterar i en en 10 L hink (eller liknande) som du har borrat flera 5cm:s hål i sidorna först. Sedan kan du plantera i rabatten. Och till hösten när du skall ta in plantan så "kapar" du bort det som växt utanför krukan och tar in och vinterförvarar den mindre "krukan"
Tror inte att du skall plantera mer en en Datura per kruka om du väljer krukodlings alternativet
Storåtjejen
Tack för svaren! Nu vet jag vad jag har att gå efter. Min ena är nu så stor att jag inte nyper bort blommorna längre utan det börjar bli dags med plantering i STOOOOR kruka. Eller ska jag nypa blommorna tills dess jag planterat om den?
Det dyker upp nya frågor hela tiden laugh.gif
Lady Hamilton
smile.gif låt den blomma nu. Men ta det försikryigt när du "härdar" den så att du inte bränner bladen (blir vita och tunna som silkespapper) eller så att den blåser/ramlar om kull smile.gif
Storåtjejen
Tack! Äntligen får jag behålla blommorna laugh.gif Har faktiskt börjat ställa ut alla mina sådder på dagarna (bär ut och in wink.gif ), men de står vid en vägg där det bara kommer morgon- och kvällssol. När jag planterar om den lär jag kanske inte kunna bära ut och in, men då kanske det räcker med ett par lager fiberduk under natten.
Maria i Helsingborg
Får jag "låna" tråden och fråga om Datura-frön (har just ropat in 5 frön på Tradera) - är det för sent att så nu? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon