lissa
Hej alla....Var ute och gick igår och kände en underbar doft. Upptäckte att doften kom från ett träd med Jasmin liknande blommor. Såg att den hade frön på en del grenar, och hade turen att jag nådde dom , och här kommer en bild på fröna, och hoppas att någon vet vad det är för träd så att jag kan sköta fröna som dom bör skötas...
kerstin z5-6
kan man få veta liite mer ? Jasminliknande blommor , men hur -vita? Lika stora ? Slingade den eller var den ett träd större buske ?Hur såg bladen ut på trädet?

Fröna lär vara varmgroende, så i kruka vattna o ställ skuggigt ute
Dzad
De första man tänker på är ju lind... små runda bruna frukter... men det är det ju inte.

Det andra man tänker på är bär som förmultnat... då skulle det ju kunna vara nån sorts rönn. Om rönnbär stått en hel vinter utomhus ser de faktiskt ut på ett sätt som en gång gav mig lite funderingar innan jag märkte att det ju var en rönn. Hade inte riktigt den där färgen, men kanske detta inte är en vanlig rönn... rönnar har ju i alla fall vita blommor. smile.gif
zaaritha
Hur ser magnoliefrö ut?
kerstin z5-6
Lissa bor i Barcelona smile.gif arabisk jasmin jasminum sambac kan bli 3m hög om jag minns rätt , men den är mera buske än träd
lissa
Hej igen. Jag gav en kompis ett par "kulor" och hon trodde att det var en "cinamomo" När jag nyss kom hem googlade jag in namnet och jag tror att det stämmer..Med den doften måste jag bara försöka få den att gro.
Om någon är intresserad så här kommer linken där jag såg den..
Men först vill jag tacka er för svaren smile.gif
http://www.arbolesornamentales.com/Meliaazederach.htm
kerstin z5-6
aaaaaaaaaaah en Melia japonica , ser du fler frö nånstans kanske man kan få vara med på ett hörn smile.gif
lissa
PMa
Dzad
Uh. Alltså såna där träd kan man väl inte ha här?
kerstin z5-6
Nä -jag får ha mitt i växthus .. men Lissa kan ju smile.gif
lissa
Tror ni inte att om man har dom i kruka, så skulle den kunna vara ute från vår till rätt sen höst ??? På den där saiten står det att den odlas från frö, att det inte behöver förkultiveras(?), att den växer snabbt, tål torka och kyla.
Men det står inte hur varmt eller hur kallt...hoppas verkligen att den vill gro lätt, och sen måste det nog finnas en web där det står max-min temp samt lite annan info smile.gif smile.gif
mammafia
wow jag tar gärna emot frö också om du hittar fler unsure.gif unsure.gif smile.gif
snääääälla sad.gif
lissa
Mammafia...PMa din adress så ska vi nog kunna åstakomma några kärnor..Bad en kompis att hon skulle kolla om det fanns fler på hennes gata...men det finns det nog.

OBS. Läste igår att fröna/kärnorna är giftiga, bara så att ingen stoppar dom i munnen.

Det ser ut som körsbärskärnor..undrar just om man ska knäcka kärnan för att komma åt fröet...Vad tror ni??? unsure.gif
smile.gif
kerstin z5-6
har pma t smile.gif
lissa
Har fått bådas PM, ska försöka få iväg dom i morgon eller senast måndag..
Om någon mer är intresserad så passa på nu smile.gif
lissa
Här kommer en bild på hur fröet ser ut inuti...det finns celler inne i kärnan och där ligger det riktiga fröet..och det är nog det som är giftigt.
För att få ut dom har jag kommit på att det bästa är att lägga kärnan i blöt, först för att fruktköttet ska lossna från kärnan, och sen själva kärnan så att man lättare kan komma åt fröerna...
Nu är dom på väg till Sverige, hoppas resan går bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon