Full version: kan det vara peppar
lissa
Hej...Jag "hittade" några frön från ett träd som en del personer sa var rosa peppar. Av dom jag satte kom ett upp, men jag kan aldrig vara helt säker på att det verkligen handlar om rosa peppar, för ibland pular jag ner ett frö i första bästa kruka som verkar vara tom..Hoppas ni kan hjälpa mig..Tack i förskott
Ophelia
Om det är rosépeppar så ser bladen ut såhär:

http://ag.arizona.edu/pima/gardening/aridp...inus_molle.html
lissa
Tack Ophelia för linken. Trädet jag tog fröna från stämmer med bilden i linken...Mitt problem är att jag inte är helt säker på att fröna inte har blandats ihop vid sådden.
Jag har letat på en massa saits med "seedlings" men har inte lyckats hitta någon bild på en nyuppkommen planta. Jag hoppades på att någon här ev. hade planterat själva och kände igen bladen...Tack för att du försökte smile.gif
Powerowic
du har inte satt några kastanjer?
lissa
Nej , inga kastanjer..Tycker du att bladen ser ut att vara från en kastanj??
Däremot tror jag att jag någonstans pulade ner lönnaktiga frön..tror jag unsure.gif Du vet såna där avlånga fröskal som man öppnade och satte på näsan när man var liten. I höstas vet jaginte vad som for i mig...började skala allt som fanns inom räckhåll, men enl. vad jag minns ingen kastanj..
Tack för era svar smile.gif
Powerowic
då är det inte kastanj iallafall tongue.gif tyckte lite att det såg ut som äkta kastanj
lissa
Efter mycket funderande och läsning har jag ett nytt förslag som det finns möjlighet att jag sått. Bladen ändras ju med åldern, men någon av er som har sått FLÄDER kanske kan hjälpa mig.....vad tror ni, kan det vara möjligt?? unsure.gif
Powerowic
mina förmodade rosepeppar har kommit upp nu och de liknar din bild
lissa
Gör den verkligen det ??? Toppen, för frö det första vet jag alltså vad det är, och för det andra blir det ju lättare att sköta om växten om man vet vad det är. Tack snälla du för hjälpen..
Ps, den är lite högre nu, men det nya bladverket ser exakt likadant ut som det gjorde när jag tog bilden wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon