kjellf
Köpte för två år sedan freezialökar på Madeira. Drog upp flera av dem inomhus för utplantering på sommaren och de blev fantastiskt vackra.
Har sedan vinterlagrat lökar från dessa plantor samt köpt nya i London och försökt dra upp. de "gamla" har varit i jord över två månader och det enda som hänt är att det utvecklat sidolökar el dyl. Någon liten skymt av grönt skott finns på en. de nya har varit i jorden ca en månad och utvecklingen verkar vara likadan. Inga skot har skjutit upp. Vad händer eller varför inte? Hur får jag fart på dem?
kerstin z5-6
I vilken temp har du dem ?
rosita
CITAT (kjellf @ 13-05-2006, 10:14)
Köpte för två år sedan freezialökar på Madeira. Drog upp flera av dem inomhus för utplantering på sommaren och de blev fantastiskt vackra.
Har sedan vinterlagrat lökar från dessa plantor samt köpt nya i London och försökt dra upp. de "gamla" har varit i jord över två månader och det enda som hänt är att det utvecklat sidolökar el dyl. Någon liten skymt av grönt skott finns på en. de nya har varit i jorden ca en månad och utvecklingen verkar vara likadan. Inga skot har skjutit upp. Vad händer eller varför inte? Hur får jag fart på dem?

Jag undrar också över fresialökarna. Planterade mina lökar i en kruka för ca 6 veckor sedan, efter att ha övervintrat dem. Men det syns fortfarande ingenting som sticker upp ur jorden. sad.gif Jag minns dock att det tog tid förra året innan de syntes, fast inte så här länge. unsure.gif Är det någon som vet om det kan ta låååååång tid? wub.gif
kjellf
Jag har dem inomhus i fönster, men även på inglasad balkong med värmegolv. Inomhus är väl tempen 20-22 gader, på balkongen ca 15-18.
Eva i Skåne
Jag har köpt fresialökar och satt dem direkt i rabatten och de har blommat fint på sommaren
men jag lyckas aldrig få dem att blomma om nästa sommar
så nu tror jag inte jag ska bry mig om att ta upp lökarna. Får köpa nya istället om jag vill ha... och det vill jag ju biggrin.gif Luktar ljuvligt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon