Tapio
Halaj!

Jo, alltså det här med konstruktionen att botten skall vara lös.
Såhär vill jag ha det:
Tunnan skall stå lagom avsides.
När det är dags att tömma den så vill jag välta den på sidan och rulla den dit jag vill ha kompostjord.
Väl på plats så öppnar jag locket och skyfflar ut innehållet där jag vill ha det.
Detta försökte jag göra igår. Följande hände:
Jag välter tunnan samtidigt som jag försöker att liksom hålla botten på plats med ena handen så att innehållet inte skall välla ut. Jag lyckas halvtaskigt så en tredjedel rinner ut. Jaha, det var ju inte så lysande. Sedan försöker jag lyfta den öppna botten från marken så att det inte skall åka ut ännu mer medan jag rullar den på överkantens sida om ni förstår vad jag menar. Hela byttan väger säkert 50 kg med följd att byttan deformeras till en oval tvärsnittsform med följd att locket ramlar ur. Dj-la skit, en tredjedel till ramlar ut. Vad gör jag nu? Byttan består av två halvor som sitter ihop med tunna plåtclips. Om jag lyfter alltihop så kommer dessa clips att poppa loss och böjas sönder och då blir hela byttan kass.
Jag har inget annat val än att rulla den på sidan utan botten och lock.
När jag väl har rullat fram den där jag vill ha jorden så är hela byttan tom!
Blickar jag tillbaka där jag har rullat tunnan så ser jag två tjocka jordsträngar. En från botten och en från locksidan.

Innan jag tar fram skruvdragaren och skruvar fast botten så har jag en fråga till församlingen:

Vad är det för ide med att botten skall vara lös? Vad är det med denna funktion som jag har missat? Om jag tänker efter så kan jag inte komma på ett enda fall där det hade varit bra att botten inte sitter fast.
Eller är det helt enkelt så att den inte är konstruerad av en vettigt tänkande individ utan an någon världsfrånvänd träskalle till ingenjör? Säkert har han flaskbottnar till glasögon och kommer från en konsultfirma också.

//T
Gurkan
laugh.gif

Jaja, nu ska vi inte gå på för hårt mot konsulterna ... dom gör säkert nytta dom också på nåt sätt. Jag är ju själv konsult sen 12 år så jag vet ju att jag har viktiga saker att utföra ... ta betalt tex. laugh.gif Öhhh ... jag menar debitera ...

Min fråga : Är det meningen att man ska rulla den öht. ???

Ursäktar att jag skrattar men det är svårt att låta bli. Kan du skruva fast botten så gör det. Det är ju bara att skruva loss den om det skulle behövas.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jendah
laugh.gif
Om jag var du skulle jag skylla på designern! Hade de plockat in en ingenjör hade det nog blivit bättre rolleyes.gif

Men ärligt talat... meningen är att man knäpper loss sidorna och lyfter bort dem så att man kan skyffla till sig det man vill ha... Om det är smart tänkt eller inte det får man avgöra själv, lika så om man vill skruva fast botten smile.gif
Eva 33c
Jag tror jag vet precis vilken komposttunna du har, nämligen samma som jag, en HotPot från Alko. Personligen gillar jag den. Meningen med att botten är lös, är att när du ska tömma den så lyfter du av locket och lägger det på marken. Detta lock blir nu botten istället. Sedan lyfter du över den översta "ringen" och bygger så att säga om komposten. Det som var överst i den gamla komposten är ju sällan klart, det lägger man nu så det hamnar underst i den "nya" komposten. Sedan tar man rätt på det färdigkomposterade matrialet som legat i "botten" och kör det dit man vill ha det i skottkärra tex tongue.gif . Sedan blir den gamla botten lock i stället.
Men att rulla den duger den inte till, som du ju redan märkt!
ingrid fuxwall
CITAT (Eva 33c @ 13-05-2006, 23:43)
Jag tror jag vet precis vilken komposttunna du har, nämligen samma som jag, en HotPot från Alko. Personligen gillar jag den. Meningen med att botten är lös, är att när du ska tömma den så lyfter du av locket och lägger det på marken. Detta lock blir nu botten istället. Sedan lyfter du över den översta "ringen" och bygger så att säga om komposten. Det som var överst i den gamla komposten är ju sällan klart, det lägger man nu så det hamnar underst i den "nya" komposten. Sedan tar man rätt på det färdigkomposterade matrialet som legat i "botten" och kör det dit man vill ha det i skottkärra tex tongue.gif . Sedan blir den gamla botten lock i stället.
Men att rulla den duger den inte till, som du ju redan märkt!

Bra skrivit!

ingrid som älskar sina komposter med alla dess fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon