Full version: Syrenbeskärning
AnnaFrank
Hej! Jag har just flyttat till hus och har en riktigt gammal trevlig trädgård, men det mesta ser ut att ha paserat bästföredatum. Jag undrar vad man gör med tex syrenerna som bara har lite grönt längst upp i toppen, resten ser rätt torrt och risigt ut. Skall man kapa ner allt och hoppas att set tar sig eller måste man plantera nytt. Detta gäller det mesta i trädgåren i buskväg.
Anna
Hannele
CITAT (AnnaFrank @ 13-05-2006, 10:49)
Hej! Jag har just flyttat till hus och har en riktigt gammal trevlig trädgård

Grattis till huset!
Rådet till alla nyinflyttade är att ta det lugnt första året, lära känna sin egen trädgård,
se vad som växer, skugga/sol olika årstider, läsa trädgårdsböcker, titta på andras trädgårdar.

En mycket gammal doftande bondsdyren, som blir kal nertill efter några år mår bäst av att klippas ner till ca 30 cm på senvintern - men man bör lämna kvar några skott som saftdragare. Annars blir det för mycket rotskott.

Ofta har nyinflyttade lite för bråttom med motorsågen.
Träd och buskar tar ingen skada, om man hoppar över något år och funderar...
Bra alternativ till total nersågning kan vara att stamma upp ett gammalt träd.
Många gånger slaktar trädgårdsägare, istället för att underhållsbeskära.
(Det är väldigt få buskar, man skär ner totalt, bara de som blommar på 1-årsskott, typ ölandstok.)
AnnaFrank
Tack för svaret, jag skall vänta lite med att gå allt för hårt fram. Men jag antar att det är ok att såga bort döda grenar, vilket på vissa buskar är merparten av busken. Den tidigare ägaren var gammal och orkade inte att ta hand om trädgåren de senaste antal åren, han lade ner mer tid på bärbuskar och frukt träd, men dessa skall vi se över när vi vet lite mer vad det är för träd.
Anna
Cilla
Jag säger som Hannele - njut av att ha en uppvuxen trädgård! Dt du planterar kommer att kännas nytt, ungt, "fräscht" - och skört. Det som är äldre är bara till synes risigt, det är starkare och dessutom ofta blomrikare.

Lär inte känna trädgården med såg och sax, gör det med kaffekoppen, sköna stolen och trädgårdsboken. Kanske med att så ett och annat frö också för att se hur jorden är i trädgården och vad man kan i den vägen. För beskärning är Beskärningsboken av Alm/Vollbrecht den bästa.

Syrén föryngrar sig själv med rotskott om den har god jordmån. Man kan påskynda föryngringen genom att något år då och då ta ned en eller några stammar ända nere vid marken, men det gör man på vårvintern/senvintern. Man kan också påskynda föryngringen med rotskott genom att luckra jorden någon halvmeter invid syrénen, lägga kogödsel där och vattna.

Man ser ofta hela syréner kapade någon meter upp. Det är en bra metod om man vill bjuda in svamp på syrénmiddag, om man vill vänta några år på att få blom och om man gillar att på vintern ha buskar som ser ut som stubbar med spröt på.
AnnaFrank
Hej
Ja det blir nog att ta det lugnt i sommar och njuta av det som finns. Det skall bli spännande att se vad som dyker upp. Jag skall börja med att röja bort slyn som växer lite här och var efter många år utan skötsel.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon