IceCube
Hej jag undrar omdet går att sticklingföröka slånbär. Jag vill nämligen ympa ett plommonträd som är min egna lilla blandning (mellan slånbär och någon okänd plommonsort).
Cilla
Slutresultatet du vill ha är alltså träd eller buskage som står på slånrot med stam och/eller fruktgrenar av din egen hybrid?

Då skulle jag hellre föröka genom att dela slånet. Gräv upp rötter och plantor om det är möjligt, sätt i god, dränerad jord och vänta till spreten kommer upp (spön). Dem kan du ympa på.

Om de kommer att vilja växa samman är inte garanterat, men det är roligt att försöka.

Om det är frukten på din egen hybrid som du vill åt så kan det vara enklare och ge snabbare frukt om du köper plommongrundstammar. Finns hos Erik Håkansson i Urshult.
IceCube
Hmm.. Jag vet inte ens var Urshult ligger så jag tippar på att det ligger långt bort. Jag bor i Rävlanda mellan Borås och Göteborg.
Frukten är mest kärna men köttet är otroligt gott! rolleyes.gif wub.gif
IceCube
Skuter upp tråden lite. smile.gif
IceCube
Skuter upp tråden igen. Jag vill gärna vilja veta om hur man ympar. Ska jag använda skarvymp, läggymp, barkymp eller flikymp? Jag har läst att just plommon är lite svåra att ympa.
Cilla
Håkansson i Urshult skickar grundstammar, de är inte så stora. det finns säkert andra som gör det också. Bra plantbutiker tar in på beställning också.

Jag har bara ympat plommon några få gånger och använde då läggymp eftersom underlaget var så klent. Vilken ympning man använder beror på hur grovt underlaget är samt vad man är bäst bekväm med.

Alla ympar som kräver att man lyfter barken görs senare än de andra. Barken går helt enkelt inte att lyfta tidigt på våren.
IceCube
Tack! smile.gif Jag undrar samtidigt vad som kan vara orsaken till tidig blommning?
IceCube
Nu är jag arg på mig själv! Jag skulle använda skarvymp. Men hur man ska fästa de hade jag ingen tanke på. Nästa gång får jag la använda barkymp.
IceCube
CITAT (IceCube @ 14-05-2006, 08:17)
Tack! smile.gif  Jag undrar samtidigt vad som kan vara orsaken till tidig blommning?

Skuter upp tråden lite..
Cilla
Vad menar du med orsak till tidig blomning? Varför vissa arter blommar tidigt och andra ent, eller varför vissa individer av samma art blommar tidigare än andra?

I ympningen lägger man sitt valda snitt, fäster ymp och underlag vid varandra så att kambium möter kambium så mycket som möjligt, virar med gummisnodd, vulktape eller bast, tätar med ympvax eller lacbalsam.
IceCube
Okey tror du det går bra att täta med vanligt bivax? Jag tror att orsaken till tidig blomning är att trädet är rotäkta.
Cilla
Det kan säkert gå med bivax också. Det gäller att det man smetar på håller tätt i ett par månader.
IceCube
Okey tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon