Full version: Allåkerbär
Lady Hamilton
Jag har köpt allåkerbärs plantor och även torv block. Så nu vill jag veta helt konkret HUR jag skall göra själva planteringen? Skall jag göra hål i blocken och plantera direkt eller??

Kan även nämna att jag även har för avsikt att plantera några hjortron plantor (om de nu kommer unsure.gif verkar vara "vissa" kommunikations/språk problem med Blomqvist i Finland)
Hannele
Det blir ganska torrt direkt på torvblock,
jag skulle bygga med torvblock och fylla med jord i mitten;
Kogödsel blandat med torv.
Du har väl två olika sorters åkerbär, annars blir det inte så mycket bär.
Lady Hamilton
laugh.gif Japp! Jag har både "Anna" o "Sofia"

Du menar att jag kan hacka sönder ett torvblock (eller köpa "påstorv") och blanda med kogödsel. I vilka propotioner?
Hannele
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 14:11)
Du menar att jag kan hacka sönder ett torvblock (eller köpa "påstorv")
och blanda med kogödsel. I vilka propotioner?

Köp hellre torv i påsar; så kallad Planteringsjord (4 påsar för hundra) innehåller 90% torv.
Blanda hälften/hälften.
Lady Hamilton
smile.gif Tusen tack! Planteringsjord (4 för 99:-) har jag massor av och även en rejäl hög med ko-skit på påse
Margith
Nu fattar inte jag riktigt (som vanligt smile.gif )
Mor och far bor lite längre bort från bron än 1,5 mil, men inte mycket, och mor har haft allåkerbär hur många år som helst biggrin.gif
Åk inte och hälsa på dem när bären är mogna, då åker du på att rensa åkerbär med nagelsax... i det oändliga... bären tar aldrig slut..
Så vitt jag har förstått har hon planterat dem direkt i backen, utan konstigheter blink.gif
Nu börjar jag undra om jag kanske missat nåt wacko.gif
Ska jag ringa mor och fråga vad hon gjorde åt landet innan hon planterade åkerbärsplantorna??

Förresten, får du inte tag i hjortron-plantor och inte har alltför bråttom, kan jag nog gräva upp några åt dig biggrin.gif
Dem däremot kan jag nog tro gärna vill bo i torvblocken smile.gif
Men i så fall måste du vänta tills de har tinat fram ur snön, jag känner inte igen dem annars! tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margith @ 13-05-2006, 15:23)
......Nu börjar jag undra om jag kanske missat nåt  :wacko:
Ska jag ringa mor och fråga vad hon gjorde åt landet innan hon planterade åkerbärsplantorna??............

.........Förresten, får du inte tag i hjortron-plantor och inte har alltför bråttom, kan jag nog gräva upp några åt dig  :D.....

smile.gif Ja tack! Du får gärna ringa din mor och fråga, jag är nyfiken.

Och jag skulle bli väldigt tacksam om du kan gräva upp några hjortron plantor åt mig wub.gif
Hannele
CITAT (Margith @ 13-05-2006, 15:23)
Så vitt jag har förstått har hon planterat dem direkt i backen, utan konstigheter blink.gif

Bara dom inte har kalk, torv trivs åkerbär i.
Margith
Nu har jag pratat med mamma, och inte vet jag, men hon säger att jag minns rätt smile.gif
Hon tog bort grässvålen, grävde bort bauta-stenarna och fyllde på med jord... vilken? men snälla Margith säger hon, hur ska jag minnas det, det är ju 20 år sen... biggrin.gif Men hon är helt inne på min linje, växter som inte klarar av de förutsättningar som de får, de hör hemma på komposten smile.gif så vi enades om att hon fyllt på med någon lite bättre plantjord smile.gif Vi tycker båda att Hasselfors P-jord (den med älgen på) är perfekt till allt smile.gif

Angående hjortron-plantorna skickar jag dig ett privat PM, hoppas att det är OK wub.gif

Ett litet edit bara: jag har inga allåkerbär själv, jag behöver inga, sylten jag får av mamma räcker gott wub.gif
Lady Hamilton
smile.gif Tack för svaret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon