Full version: Olivträd
IceCube
Hej!

Jag undrar och sticklingar från ett olivträd kan rota ig? wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag har försökt men inte lyckas .
men jag tåg sticklingar sen efter det satte dom i såddjord å fuktigt .
jag tror nästan jord är bättre än vatten för sånna sorter av växter wub.gif
men prova annasr både nån med jor å nån med vatten
Lady Hamilton
Jag håller med om att det är lite svårt att rota oliv-sticklingar men jag har lyckats genom att använda mig av rotnings kuber och haft sticklingarna i ett miniväxthus med undervärme.

RootRiot
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 13:47)
Jag håller med om att det är lite svårt att rota oliv-sticklingar men jag har lyckats genom att använda mig av rotnings kuber och haft sticklingarna i ett miniväxthus med undervärme.

RootRiot

åhh tack för tippset ska köpa sånna
den lilla bladlusen
Det går men det kan ta tid. Jag tog sticklingar på hösten faktiskt och satte dem i en blandning av sand och torv, sedan hade jag dem under lysrör och det tog nog ett par månader. Olivträd ska tydligen även vara ganska olika lätta att ta sticklingar från. På vissa verkar det inte gå.

lycka till
IceCube
Oki!

Tack jag ska testa både torv med sand och jord och vatten. Jag har ju inte ont om tid... smile.gif
IceCube
Jag undrar också hur jag ska få i den järn? Innehåller molla järn?
Lady Hamilton
Jag har köpt och använder speciell Olivnäring och i den finns inget järn tillsatt. Utan den innehåller Kväve, Fosfor, Kalium och micronäring. Det är i Citrus näringen som det tillsätts järn smile.gif

Jag kan tillägga att min Oliv mår som "en prins" och har MASSOR med blommor laugh.gif
IceCube
Oki! Men jag har hört att olivträd mår bra av järn. smile.gif
IceCube
Förresten så undrar jag om man måste ha två olivträd för att få frukt? Såfall undrar jag om det är som med järnek alltså hon- och hanplanta.
IceCube
Skuter upp tråden lite.
Lady Hamilton
Jag är rätt så övertygad om att man inte måste ha 2st
Min planta hade oliver när jag köpte det i fjol och i år har den ännu "bara" hunnit blomma. Och jag har aldrig läst någonstans att man måste ha två
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 22:27)
Jag är rätt så övertygad om att man inte måste ha 2st
Min planta hade oliver när jag köpte det i fjol och i år har den ännu "bara" hunnit blomma. Och jag har aldrig läst någonstans att man måste ha två

min ena olivplanta fikc oliver utan nån anna inblaning .
sen vet jag inte men jag ger min oliv lera,järn i jorden alltså lera,järn i naturlig form . jag har faktist inte sett nån skilland den som är frilands planterade utan järn elelr dne i kruka med järn bägge växer å mår lika bra .
fast sne finns det två sorter av planter dom som är själv som ger oliver åt sig själv sen dom sorter som måste ha det alltså två wub.gif
IceCube
Oki tack! Jag ska krafsa i lite lera i jorden. Vi har fullt av blålera runt vår härliga villa!
IceCube
Vad tycker ni är det bästa sättet att använda frukten?
Lady Hamilton
Det har skribits lite om det tidigare men räkna med att det tar ca 3 månader att "tillaga" smile.gif
Här kommer några bilder på min oliv
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 15-05-2006, 17:53)
Det har skribits lite om det tidigare men räkna med att det tar ca 3 månader att "tillaga"  :)  
Här kommer några bilder på  min oliv
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

finna bilder wub.gif
min oliv blommar med nu fast inte lika mycket som din .å sen är den ute med så det är för kalt för dne nu att sätta fler knoppar wub.gif
men dom kommer nog hoppas jag .
har du din ute.
förlåt så ju på bilden att det inte var ute .
men hur har du haft dne under vintern i växthus eller vinterträdgård
IceCube
CITAT (Hamilton @ 15-05-2006, 17:53)
Det har skribits lite om det tidigare men räkna med att det tar ca 3 månader att "tillaga"  :)  
Här kommer några bilder på  min oliv
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Hej! Ett mycket fint träd! Min har inte lika stora blad det är en Olea europea. Har du en annan sort eller kommer min få större blad med tiden? Mitt träd är nyköpt.
Alexander-VG-zon3
det finns många bladvarianter . nåt träd kna ha avlånga mörkgröna blad å nån kan ha stora runda å silvriga blad finns till å med sorter med blå7grönt som en butiapalm wub.gif
Lady Hamilton
Jag har en Olea europea smile.gif Och jag har den i min vinterträdgård på vintern. I fjol fick den stå ute tills den varit utsatt för - grader ett par dagar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 15-05-2006, 20:25)
Jag har en Olea europea smile.gif Och jag har den i min vinterträdgård på vintern. I fjol fick den stå ute tills den varit utsatt för - grader ett par dagar.

oki wub.gif wub.gif
avis vill med ha en vinterträdgård
IceCube
Oki tack! Då har man lärt sig något nytt igen då... tongue.gif
Alexander-VG-zon3
nu vill jag med visa mina wub.gif
här är mitt största nu mera ett på friland

mitt minsta från ikväll

här är blommsakerna vet alldrig om dom har blommat över eller knoppar har inge koll på dom ,såg inte äns blommorna

här är det stora som frilands växt 'bränd av solen nu*
IceCube
Vackra träd flaxss! Jag vill själv inte lägga ut några bilder eftersom att det bara är ett vanligt träd som är köpt i en blomsterbutik. Alltså inte egenhändigt uppdraget.
Alexander-VG-zon3
CITAT (IceCube @ 15-05-2006, 21:14)
Vackra träd flaxss! Jag vill själv inte lägga ut några bilder eftersom att det bara är ett vanligt träd som är köpt i en blomsterbutik. Alltså inte egenhändigt uppdraget.

alla mina är köpta från plantskolor . så det är inget så . men den stor ahar jag ju själv fått så det växt .
jag vill gärna se din med älksar verjkigen olivträd å gilalr se andras . nu i veckan ska jag köpa ett till å tga hem några misshanlade gratis wub.gif
yenny
Nu vill jag också vara med och visa mina oliver, jag har haft de i flera år. De har aldrig varit ute, men jag funderar på att ta ut de i sommar.

detta har jag dragit upp från kärna:

detta har jag köpt:
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 15-05-2006, 21:33)
Nu vill jag också vara med och visa mina oliver, jag har haft de i flera år. De har aldrig varit ute, men jag funderar på att ta ut de i sommar.

detta har jag köpt:

vilken skönet du har fått upp verkligen fint
*fler bilder nån lol* vill faktist se fler oliver dom är underbara wub.gif
jag rekomendera starkt att ta ut dom på våren7sommaren bara man skyddar dom på våren mot solen . å avhärdar först sen kna jag även säga att man utsätter dom för frost tar in dom sent men asbolut inte under -10c kankse -5c som minsta i kruka . gör man så ger dom rikligt med frukt även slipepr man bladavfall å spinn . wub.gif
IceCube
Ska lägga ut bilder på min imorrn om jag hinner! smile.gif
Alexander-VG-zon3

hur fick du det till en planta jag har sått men inget har hänt å det var nog för ett tag sen säkert mer än ett halvår .
fast mina oliver var väl inte mogna eller nåt
yenny
CITAT (flaxss @ 15-05-2006, 21:52)

hur fick du det till en planta jag har sått men inget har hänt å det var nog för ett tag sen säkert mer än ett halvår .

jag fick en väldigt färskt kärna , mamma hade en oliv som fick frukter och jag fick en kärna därifrån. jag bara satte den i en kruka med vanlig jord och en plastpåse över. Det var ett bra tag sedan nu, så jag mins inte hur lång tid det tog innan det grodde.
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 15-05-2006, 22:02)
CITAT (flaxss @ 15-05-2006, 21:52)

jag fick en väldigt färskt kärna , mamma hade en oliv som fick frukter och jag fick en kärna därifrån. jag bara satte den i en kruka med vanlig jord och en plastpåse över. Det var ett bra tag sedan nu, så jag mins inte hur lång tid det tog innan det grodde.

oki då var nog inte mina frukter mogna . får ta nya frukter från dom som komemr å då får jag vänta tills dom är mogna wub.gif
IceCube
Jag har från till oliver frön impecta. Kanske jag ska så mina? (Bara jag hittar de)
Alexander-VG-zon3
CITAT (IceCube @ 16-05-2006, 19:48)
Jag har från till oliver frön impecta. Kanske jag ska så mina? (Bara jag hittar de)

bara dom är färska,väl mogna så grår dom har jag läst både här å i böcker^^
IceCube
Okey tack! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon