Full version: hjälp vad gör jag
malin72
åhh inatt hade jag glömt mina blomma för natten ute har stått ute varje dag i ca en vecka men skyddat igår stog dom för första gången lite mer halvsoligt..... och jag glömde dom ute mad.gif mad.gif
nu såg jag i panik att några av bladen sloknade gjorde jag rätt som knipsade bort dom????? sad.gif sad.gif
tog in dom nu... vad gör jag nu då????????? för att dom ska klara sig
dom ska ner i rabatten mot ingången till huset men tydligen inte på ett bra tag wink.gif
malin72
nu har dom ställt sig upp bättre igen så det var nog ingen fara...undrar bara när jag kan sätta dom i marken unsure.gif unsure.gif
malin72
någon som vet när jag kan plantera ut dom??? sad.gif i stockholms trakten....
och ska jag skydda dom på nåt sätt dom ska ju stå mot en vägg och klättra upp var det tänkt unsure.gif
*Stintan*
Men vad är det för blommor då???
malin72
blomma för natten Ipomoea noctiflora , blomma för dagen men tvärtom smile.gif smile.gif
Blomstersmurfen
Jag har planterat ut det mesta, b la mina passioner, men bor nära vatten från alla håll på en höjd, så jag får ingen frost även när folket i "dalarna" en bit bort får skrapa rutorna på morgonen. Om jag hade Ipomoea i år skulle jag planterat ut dom nu.

Kan låta lite väl kaxigt, jag vet, men det har inte inträffat något år att vi haft frost efter valborg (oftast inte ens efter 10 april). tongue.gif

Avhärdning sysslar inte jag med, de ser lite medtagna ut någon dag eller två, men sen mår de så enormt mycket bättre och ser finare ut än om de burits in och ut (det är alldeles för mycket kånka).
malin72
blomstersmurfen!!!!

har också vatten runt mig rolleyes.gif vet inte om dom fick en chock för dom drog ihop bladen och ramla ihop ... tänkte att det var konsigt för på dagen mår den bra ute och det var inte speciellt kallt på natten men ändå reagerade dom starkt.... sad.gif
men jag ska nog sätta ut dom wink.gif går det inte får jag väl trycka ner några direkt istället unsure.gif
Blomstersmurfen
Temperaturväxlingarna mellan natt och dag blir ju iallafall större om de står i kruka jämfört med i jorden i t ex rabatten.

Jag tror att de mår bäst utplanterade.

Men, nu är det ju några dagar som man får hålla tummarna, eftersom dom hotar med kallare väder...
malin72
hm ja sant kanske ska vänta ett par dagar då unsure.gif unsure.gif
malin72
sad.gif sad.gif
jag planterade ner dom mot husväggen där dom skulle stå och idag när jag kikade till dom så är dom nästintill döda "snyft" ser inget hopp i dom ändå har jag skyddat dom mot vind och sol....
jag som såg fram emot att ha den underbara doften på kvällen av den vackra blomman sad.gif
noora
Det har varit lite kyligt den senaste tiden. Du kanske kan prova täcka dem med flera lager fiberduk, det håller både kyla och stark sol borta.
malin72
ja men det ser ut att vara försent ska ta en bild så får ni se stackarna sad.gif
malin72
så här ser dom ut sad.gif sad.gif sad.gif

och så här
Carex
men blomma för natten låter för spännande för att inte gör adet yttersta för, prova med fiberduk som folk har sagt, annars får du väl övernatta tillsammans med dem och dela kroppsvärme wink.gif
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det sjuka är att förslaget lät bra tongue.gif tongue.gif hämta sovsäcken mina stackars små tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon