Hej allihop.
Visst är det trevligt med småfåglar i trädgården! Just nu har jag massor med talgoxar, nötväcka och en och annan svartmes.
Vad skall jag lägga ut för att få lite mångfald kring matborden? Nu har jag ett hus som jag lägger viltfågelfröblandning inköpt på Granngården i.
Tacksam för ideer.
Titta längre ned på Småprat, på Rödhake. Ann.
Ingrid på Västkusten
11-11-2002, 07:37
Förresten - apropos skator - nån som vet om de äter fågelfrö precis som alla andra fåglar?
Det var en faslig traffik runt fågelbordet igår - hackspetten gungade som vanligt i bollen - talgoxarna kivades och mittialltihopa kom en liten RÄV och kikade på fågelbordet!!!
Hälsar Ingrid ( flora och fauna)
PÅ marken har jag satt fast en jordnötstång, en talgboll, ett fat med solrosfrö ,en ost och ett fat med nötter, nu äter skatorna där, och låter småfågelmaten vara i fred. Men så fort det blir tomt måste det fyllas på , annars är dom på den andra maten i stället. Ann.
Hannele
17-11-2006, 10:54
Man vill ju inte ha råttor och inte bara mata de stora.
Vi hänger en "bur" utanför fönstret, kul att titta.
Bra, om man har buskar i närheten, för småfåglarna vill gömma sej.
olleman
06-04-2007, 12:14
Om ni kan ordna avskjutning av en/några skator/kråkor och hänga upp djuret på en stolpe eller i ett träd där övriga fåglar ser den kommer ni inte ha problem med skator/kråkor som äter upp maten eller skrämmer bort de mindre fåglarna. Det håller i sig i några år eftersom de gamla fåglarna lär de yngre generationerna vart det är farligt.
Sailor Pluto
06-04-2007, 12:25
CITAT (olleman @ 06-04-2007, 13:14)

Om ni kan ordna avskjutning av en/några skator/kråkor och hänga upp djuret på en stolpe eller i ett träd där övriga fåglar ser den kommer ni inte ha problem med skator/kråkor som äter upp maten eller skrämmer bort de mindre fåglarna. Det håller i sig i några år eftersom de gamla fåglarna lär de yngre generationerna vart det är farligt.
Fyyy

! Så farligt är det väl ändå inte? Tycker att det låter extremt grymt och onödigt... Dessutom betyder det otur att med flit skada en skata!
Skator är ju fina djur. Jag förstår inte varför man alltid hackar på dem. De är ju riktigt smarta och uppfinningsrika och intressanta att se på. De måste väl äta som alla andra djur. Men vill man att småfåglarna ska få lite mat och inte skatorna så får man väl helt enkelt stå i fönstret och kolla för skator är väldigt lättskrämda och flyger om de ser att man är i närheten till skillnad från småfåglarna.
CITAT (ÅsaF @ 06-04-2007, 16:56)

Skator är ju fina djur. Jag förstår inte varför man alltid hackar på dem. De är ju riktigt smarta och uppfinningsrika och intressanta att se på. De måste väl äta som alla andra djur. Men vill man att småfåglarna ska få lite mat och inte skatorna så får man väl helt enkelt stå i fönstret och kolla för skator är väldigt lättskrämda och flyger om de ser att man är i närheten till skillnad från småfåglarna.
Det verkar som om många människor uppfattar mera intelligenta djur som hotfulla. Det är därför som alla kråkfåglar är hatade och samma sak gäller rovdjuren, björnen är inte hatad, men vargen är det.
Whiskuchi
07-04-2007, 07:12
CITAT (Ann @ 12-11-2002, 09:41)

PÅ marken har jag satt fast en jordnötstång, en talgboll, ett fat med solrosfrö ,en ost och ett fat med nötter, nu äter skatorna där, och låter småfågelmaten vara i fred. Men så fort det blir tomt måste det fyllas på , annars är dom på den andra maten i stället. Ann.
Tips (som blir billigare än att ge dem talgbollar

): Hund/kattmat, både burkmat och torrfoder (om man blöter upp det)
zaaritha
07-04-2007, 19:38
Lägger fortfarande ut mat--det är ju så kallt nattetid!
Småfåglarna kan man gott mata året runt... det kostar så lite men betyder så mycket för dom små liven... Ser man sig om i naturen så finns det inte speciellt mycket att äta än så länge och om man håller fågelbordet fullt året runt finns det alltid mer fåglar där... glöm inte holkarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.