lena:-)
Jag har just insett att jag dödat Gullklematisen...den är alldels förtorkad och ser bara eländig ut. Den satt i vinskyddat läge på terassen, ..kan va sydväst läge möjligtvis..Funderar på att ersätta den med en rikblommande men INTE starkväxande klätterros...
Någon som har ett vackert förslag?
...eller med förslag på annan klätterväxt?
..Gullklematisen i all ära,.,den var vacker ett tag men mest tyckte jag nog att den var risig..därför som jag klippte ner den rejält i höstas och trodde den skulle piggna till...
Ophelia
Hmmm....ska den vara åt det gula hållet eller spelar färgen ingen roll? Måste det vara en klätterväxt eller kan det vara en mycket hög perenn?
Gul behöver den inte alls vara...Faktiskt HELST INTE gul
Jo gärna klätterväxt eftersom den har ett plank att klättra upp över

Klematisen växte på liten plats i storlek av en betongplatta 30x30cm.
Ett vindskyddsplank på ena sidan och en Luktschersminshäck i vinkel.

Skall försöka fota så det blir begripligt

Ophelia
Tja...vill du ha något rejält så har du ju bokharabinda som växer så det knakar. Roselvial? Finns ju även mycket fina klematis (min personliga favorit är gänget i viticellagruppen) om du skulle vilja fortsätta med det. Ettåringar (kan du byta färg och sort allt efter behag)? Kaprifol?

Nu är ju benved inte blommande men annars är ju de klättrande Emerald Gaiety och Emerald ´n Gold (blir max 2 m). Bladen är jättevackra, brokbladiga. Eller kanske en vinstock?

Du kommer säkert att få gräva upp gropen och bädda med bra växtmaterial.
Viticella lät spännande...
Har du något gra tips på en sådan?
Kaprifol vill jag inte ha , inte ettåringar heller...
Egentligen så tror jag mest på en annan klematis elller ev en klätterros..

Nu läste jag hela inlägget...VINSTOCK....ha!
Nu börjar det likan nåt
Ophelia
Jag är fullkompligt galen i allt ätbart så finge jag välja så skulle jag nog ta en vinstock och där har ju du en del att välja på. Du bor ju så till zonmässigt att du kan ju välja bland lite mer "zonkinkiga" druvor. Gå efter tycke och smak!

Har du möjlighet att utvidga hålen och ha fler klätterväxter så kanske en minikiwi vore nåt. Själv kan jag bara rekommendera Actinida kolomitka (Anna, Oskar och Paula) som jag smakat och de är GODA! Blommorna doftar och är söta, Oskar har färgade bladtoppar vilket även Paula kan ha lite av (ibland).

Kanske en spaljepersika?

När det gäller de italienska klematisarna så finns det en uppsjö av olika sorter. Mycket vackra och blommar lite senare fram till hösten.

Här har du något att titta och och sukta efter smile.gif

http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/15.html
Nu har jag grävt upp klematisen och grävt ner en "vinstock", en nordica tror jag det blev tillsist. JAg har dessutom hittat ett litet frösått klematisbarn som överlevt i pallkragen i vinter. Den kanske hittar sig en plats någon annan stans.
Ophelia
Nice....en druva som klarar mycket. Funkar att göra vin på. Druvorna blå, inte så väldigt söta men aromatiska smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon