Monarda
Dom nya skotten på en av mina clematisar är avätna. Trodde först
det var rådjuren men det finns inga klövspår runt om. Kan det vara
fåglar? Kajorna gick hårt åt mina krasseplantor ett år.
Milex
Harar? Mördarsniglar?
Monarda
Harar, i så fall. Några mördarsniglar har jag gudskelov inte sett till än.
Får försöka täcka på nåt vis. sad.gif
kristerh
Kan vara klematistekeln mad.gif kaläter hela klematisen på nolltid,
kolla om du ser små ljusa larver någonstans, eller leta efter vårtor på stammen, där ligger äggen, som senare kläcks till dessa glupska varelser,
om du kommer åt spraya med pyrex, täck marken under klematisen med någon duk, för att samla in larverna, jag har fått lära mig att larverna trillar ner från plantan för att förpuppa sig i jorden under klematisen, för att nästa vår lägga nya ägg.
krister
Snöflinga
Hade samma problem med , vad det visade sig, klematisstekeln mad.gif

Gjorde då som så (efter tips från odlavän) :

Lade ett lakan under klematisen och skakade ner larverna...
Strödde Myrr på både växten och jorden under... myllade ner..
Upprepade behandlingen efter några dagar...
Sedan bara Myrr tills klematisen verkade fräch igen...

På hösten myllades Myrr ner runt K. eftersom de små rackarna övervintrar i jorden wacko.gif ävenså på våren ..... Senaste sommaren inga problem alls och verkar vara OK även i år smile.gif

Pröva, jag lovar det hjälper och skriv gärna och berätta om det funkade rolleyes.gif
Helena Gavle
Hej snöflinga! Har en alpklematis som är 7 år. Varje år för jag o stekeln en kamp..... (Det tar tid) I år ska jag prova ditt knep och om jag blir av med den ska du få en stjärna i heimmelen!!!!!! biggrin.gif
Snöflinga
biggrin.gif Hör av dej om det fungerar ... Jag är 99% på att så gör wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon