Full version: Irisälskare?
Blå Iris
Bor i Skåne och har väldigt sandig jord. Har därför insett att jag måste hitta växter som passar till denna jormånen. Har därför börjat med Iris. Vilken underbar blomma! Finns det fler som tycker den är fin?
malin72
självklart den finns runt dammen och på andra ställen så fin wub.gif wub.gif
titti49zon6
Klart att jag gillar iris, har sått en massa frön som grott snällt och vuxit bra
längtar tills jag får plantera ut dem rolleyes.gif
Merlin
Irisar är jättefina. Det är bladformen jag gillar mest. Fina att plantera bredvid växter med runda blad som exempelvis bergenia wub.gif
Ophelia
Håller med föregående talare. Bladen är jättefina. Strama och kan verkligen "räta upp" en rabatt på ett suveränt sätt.
Mia, zon 3
CITAT (Blå Iris @ 13-05-2006, 19:26)
Finns det fler som tycker den är fin?

JAAAAAAAA!!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Blomstertanten
Kan man annat än älska iris ? unsure.gif

Årets första irisar hos mej ! wub.gif
kristerh
Irisarna är underbara, de blommar alldeles för kort tid bara wink.gif
krister
fruberglund
Nån måste ju vara tvärtemot också så jag säger nej, jag gillar dem inte trots att de är så här fina

Vet inte varför men det bara är så. Men om du gillar dem så mycket så ska du ha massor!!! Alla kan ju inte gilla samma saker, själv gillar jag rosor, klematis och roddisar mest och har massor med såna. Man ska ha det som gör en glad smile.gif
mulle
Bra att den här tråden kom nu. Jag tror att det var Ophelia som förra sommaren talade sig så varm för irisar att jag nu ska prova.
Men...
För det första finns det en massa läckra färger och sorter i plantskolan. Finns det någon som jag som nybörjare ska akta mig för? Dvs någon som är svårodlad. Eller kan jag bara ösa på?
Hur buskig blir irisen, d.v.s. hur tätt ska jag sätta dem? Jag vill inte ha bar jord synlig!
Marktäckare runt fötterna eller inte?
Kan man varva irisar och dagliljor?
Jag har ca tre kvadratmeter fin mylla och soligt, väldränerat läge reserverat för irisar och tänkte storhandla nästa vecka. För att täcka denna yta, hur många plantor behöver jag?
Massor med frågor...
Mulle
Caprice
Mycket farlig länk för irisälskare.... biggrin.gif

Schreinersgardens
mulle
CITAT (Caprice @ 15-05-2006, 12:29)

Schreinersgardens

Och där fick jag ju svar på mina frågor också!
Tack
Mulle
marskattan
Jag måste oxå erkänna att jag är tokig i iris!!! Fick fnatt förra året och köpte hem ca 25 st från Frankrike. Dom var i toppenkvalite och alla har klarat vintern, så nu ser jag fram emot att dom ska blomma.

Men nu har jag ett litet dilemma, vad ska jag ha som marktäckare? Någon med bra tips?

Och här vill jag dela med mig av min favvo-iris-länk:
http://www.iris-cayeux.com/index_us.htm
Mia, zon 3
CITAT (marskattan @ 16-05-2006, 00:10)
Men nu har jag ett litet dilemma, vad ska jag ha som marktäckare? Någon med bra tips?

Jag gillar romersk malört till irisar (I. germanica, alltså). De gillar samma läge, och deras silvriga sirliga bladverk tycker jag passar kanon till irisarnas stela spjutblad. Men den kanske blir väl hög om det är låga iris-sorter.... Kan tänka mig att sandmalört funkar lika bra i så fall.

Och fy på dig - vilken otäck länk.... plånboken började kvida så fort jag klickade på den.... wub.gif
Index_67
Har bl a gula Irisar med vanlig nepeta till och är en enkel och söt blandning smile.gif
Linda_A
Om jag hade haft trädgård så hade jag helt klart haft mååånga irisar! De är så otroligt vackra. wub.gif
Ophelia
CITAT (Caprice @ 15-05-2006, 12:29)

Schreinersgardens

Ja den där länken var då rakt inte alls bra laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blå Iris
Blev glad över att så många skrev om Irisar. Fina bilder ni lagt in! Håller däremot med om att det var farliga länkar! Måste nog beställa några fler. Skickar en bild på en Iris jag köpt i England. Tyvärr är den inte speciellt härdig så jag får nog ingen blomning från den i år.

marskattan
jepp jag måste oxå erkänna att länken jag la in inte alls är bra för plånboken *flinar* Men ska man beställa iris så kan jag varmt rekomendera det stället. Mkt, mkt fina iris-rizhomer som kom hem till mig i toppenskick.

Jag lägger in en länk till en bild jag tog på en av rizhomerna, just denna var irisen "Hindu magic"
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...76&uuid=soderto

Så jag funderar allvarligt på att beställa i år igen, fast först ska jag bara leta upp lite plats till dom *skrattar*

Ps. Nu i efterhand såg jag att dom i år inte marknadsför just den sorten Hinduh Magic... tyvärr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon