Meliss
har ingen naturlig plats för mitt framtida hallonland. Funderar nu på at anlägga ett igemte långsidan längs med växthuset. Det är den sidan där solen ligger emot hela dagen och det blir duktigt varmt i huset. Vad tror ni? Är det dumt att anlägga en rabatt där? Skuggar det för mkt eller är det rent av bra?

wacko.gif
jåj
Skuggningen behövs bara på sommaren när solen är uppe och lyser på den sidan.
alla andra dagar är det snarare en nackdel att ha skuggande växter mot väggen?

JÅJ
Meliss
CITAT (jåj @ 14-05-2006, 00:18)
Skuggningen behövs bara på sommaren när solen är uppe och lyser på den sidan.
alla andra dagar är det snarare en nackdel att ha skuggande växter mot väggen?

JÅJ

Hmmm. Illa med andra ord. Attans. Då får jag se mig om efter ett annat ställe. Men tror du/ni att det är så hemskt då? Solen måste ju kunna strila in emellan, plantorna har ju inga löv och taket är ju av glas? Jag planterar inte ut förren i maj. Har ett kallväxthus. (Fast iofs så planerar jag att skaffa fläkt och börja tidigare - har fått blodad tand)

blink.gif
jåj
Allt kan ju inte var bäst men kanske en gång mellan växthuset och hallonen, ?

Vist fungerar det om du sätter hallonen mot växthuset.
Halonplantor sätter rotskot kommer de in i växthuset ? kan behövas en plastremsa i jorden föratt hålla skotten på plats.

JÅJ
Meliss
CITAT (jåj @ 14-05-2006, 14:40)
Allt kan ju inte var bäst men kanske en gång mellan växthuset och hallonen, ?

Vist fungerar det om du sätter hallonen mot växthuset.
Halonplantor sätter rotskot kommer de in i växthuset ? kan behövas en plastremsa i jorden föratt hålla skotten på plats.

JÅJ

Det blir en gång mellan buskarna och växthuset. Har tänkt att lägga sten emellan, ungefär en gräsklippsbredd. Rotskotten ska vara gräsliga har jag hört så plastskydd blir det. På sambons jobb finns det ca ½ cm tjock plastskiva som vi kan ta. Antar att det blir bra. Ska fundera på om jag kan anlägga hallonen ngn annan stans.

Hur långt ner måste man skydda mot rotskott?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon