Jag funderar på att göra en rabatt under en buske. Just nu bor det mängder av maskrosor under busken.
Jag undrar kan jag lägga ett tjockt lager tidningar och göra en rabatt ovanpå? Det går inte va? Maskrosor kan väl växa igenom asfalt..
Måste jag ta järnet? Det ska ju funka så dåligt. Men om jag först rensar och sen täcker då? Kan det gå då?
Kamomill
13-05-2006, 21:49
Jag tycker att det bästa sättet är att helt enkelt gräva upp maskrosor med grep eller spade. Då får man med så mycket som möjligt av roten.
Jag är tveksam till att det hjälper att täcka dem med tidningar, de kommer ju att förmultna så småningom, men det finns vattengenomsläpplig markväv som hindrar ogräs. Kan kanske vara värt att kolla upp?
Karrolina
13-05-2006, 21:55
Ja.. Jag vet att det finns markväv. Anledningen till att jag tänkte tidningar istället var att busken ligger lite i en slänt och jag tror att sån där väv är hal. Så då kanske allt glider iväg?
Men jag ska tänka på sakern. Men annars får det bli grep och spade. Verkar bättre av maskrosjärn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.