Full version: Svindyra hälsoteer
Merlin
Idag har jag samlat en massa björkblad - bra mot en massa åkommor och dessutom blir det ett gott te!!! Nu torkar de i en stor papperskasse (man ska röra runt så att alla hinner torka sleep.gif ) På hälsokosten tar de 40 kr för 60g björkblad/brännässla, åkerfräken, mynta, citronmeliss mm..........
ingrid fuxwall
CITAT (Merlin @ 14-05-2006, 00:10)
Idag har jag samlat en massa björkblad - bra mot en massa åkommor och dessutom blir det ett gott te!!! Nu torkar de i en stor papperskasse (man ska röra runt så att alla hinner torka sleep.gif ) På hälsokosten tar de 40 kr för 60g björkblad/brännässla, åkerfräken, mynta, citronmeliss mm..........

Ska du ta dig en vårmirakel kur?

ingrid
mayababy
Bjökblad är en väldigt bra grund i alla örtteér men glöm inte att plocka lite andra blad nu oxå när du ändå är igång: Blåbärsblad, Hallonblad, björnbärsblad, svartvinärsblad, älggräs, rönnblad och smultronblad...alla så goda och gratis!! wub.gif wub.gif Toppa med citronmeliss och mynta och vinterns testund är räddad!!!
Merlin
Japp!!! Jag ska dessutom göra egna blandingar + lite hudvårdsprodukter + smaksatta oljor och sälja dem på höstens loppis! För "intäkten" - om det nu blir en sådan - ska jag köpa ännu fler växter och fröer smile.gif smile.gif smile.gif
Gurkan
CITAT (Merlin @ 14-05-2006, 14:16)
Japp!!! Jag ska dessutom göra egna blandingar + lite hudvårdsprodukter + smaksatta oljor och sälja dem på höstens loppis! För "intäkten" - om det nu blir en sådan - ska jag köpa ännu fler växter och fröer smile.gif smile.gif smile.gif

Har insett samma fenomen ... det är omöjligt att tjäna pengar på en hobbyverksamhet, intäkterna plus lite till går oavkortat till nya investeringar i plantor, redskap och div. tillbehör.

Lite som att spela Black Jack när man är på krogen ... evt. vinst går oavkortat åt i baren ... hur mycket man än vinner så är man ändå pank när man går hem. It's a "win-win situation" ... för den som tillhandahåller spel och öl vill säga ... wub.gif

Hoppas det går bra med dina produkter ... "hemlagat" brukar vara populärt har jag insett. Jag har kompletterat mitt torg-plantsortiment med marmelad och nässelsoppa.
Merlin
Va ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ???????!!!!!!!!

Håller du oxå på biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ? Min gammelfarmor sålde örter på torget och var läkekunnig (hon var även spådam....) och på mammas sida är de bönder så det är nog genetisk i mitt fall tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Gurkan
I fredags sålde jag nässlor för 600:- till stadsbor som inte vet var dom växer ... alt. är rädda för hundkiss !!!! laugh.gif laugh.gif Svårslagen affärside ... sälja ogräs !!!

EDIT :

Jag är "konsult" till vardags ... sitter på ett kontor och låtsas göra nåt viktigt ... dvs. örterna och grönsakerna är rätt långt från mitt "vanliga" liv.
Merlin
Så är det för mig också - jag är lärare till vardags smile.gif men jag drömmer om ett annat stilla liv......... wub.gif
Gurkan
Stilla liv ????? Sen jag fick för mig att starta hobbyplantskola så har jag fått inse att dygnet bara har 36 h o man måste sova minst 2 av dem.

Planen var att ligga i en hängmatta o kolla på allt som växer ... jag missbedömde liiiite ....
noora
CITAT (Gurkan @ 15-05-2006, 00:39)
Stilla liv ????? Sen jag fick för mig att starta hobbyplantskola så har jag fått inse att dygnet bara har 36 h o man måste sova minst 2 av dem.

Planen var att ligga i en hängmatta o kolla på allt som växer ... jag missbedömde liiiite ....

Hmm, kanske bäst för mig att behålla odlandet som hobby då, och inte försöka sig på någon affärsverksamhet tongue.gif Förra veckan hade jag semester från mitt "brödfödejobb" och röjde runt i trädgården. Det var skoj, men oj vad tungt det var att göra det hela dagarna blink.gif
Merlin
Jag tänkte på ett mentalt stilla liv!!! biggrin.gif Jag har precis tackat nej till ett toppenbra jobberbjudande som skulle ha krävt att jag reser till enannan kommun för att kunna fortsätta odla (pengar är inte allt sleep.gif och jag är hellre lycklig och fattig än ledsen och rik). Jag har faktiskt helt och hållet ändrat inställningen till vad som är viktigt i livet och känner mig mycket nöjdare idag än för tio år sedan när jag fortfarande jagade efter pengar och berömmelse tongue.gif rolleyes.gif Nästa steg blir att helt byta jobb och ägna mig åt sånt jag tycker gör livet värt att leva......
Gurkan
Tycker jag låter som en bra inställning Merlin, jag har också tacka nej till ett riktigt karriärlyft i år till förmån för ett halvtidsjobb som gör att jag har tid att stå hemma och skyffla hästgödsel, gräva nya land, rensa ogräs och allt annat skoj man kan hitta på när man inte "jobbar".

Å vara torggubbe med sina egna produkter ... inte att förglömma. Det är riktigt kul. Känslan när en kund från nån vecka sen kommer tillbaks bara för att berätta hur nöjd han/hon var, hur gott det var, hur fina plantorna var eller för att handla mer ... den lyckan har jag aldrig upplevt på mina "viktiga" och "riktiga" jobb.

I fredags kom elräkningen för vinterns växtbelysning och värmefläktar ... blink.gif ... men ... jaja, E-On ska väl också leva av nåt. wub.gif
Christoffer
CITAT (Gurkan @ 14-05-2006, 23:58)
I fredags sålde jag nässlor för 600:- till stadsbor som inte vet var dom växer ... alt. är rädda för hundkiss !!!!

Låter underbart att få sålt för så mycket!! laugh.gif

Men hur mycket tog du för "ogräset" och för hur många gram?
Pulvriserade du nässlorna innan försäljning, eller sålde du
nässlorna i buketter? smile.gif
Gurkan
Jag gjorde en koncentrerad nässelsoppa kan man säga som man spär ut när man sen tillreder den. Ett grundrecept på nässelsoppa helt enkelt, lök, buljong osv. fast med mindre vätska, som en puré. Hermetiserade den i 250ml burkar som ger 1 liter soppa när man spätt ut den. 50:- burken. Sålde lite färska nässlor också men det var mest ruljangs på soppan.

I lördags käkade flickvännen och jag kirskålspaj ... den var väldigt god.

I sommar ska jag prova att plocka fläderblommor, johannesört m.m. och torka och se om man kan kränga det som brännvinskryddor.

Tycker det är bra att man kan utnyttja lite av allt det "ogräset" som ändå svämmar över vårt land. Gratisråvara för mig (men mycket arbete/tid) och en exotisk upplevelse för alla dom som bor i storstan.
Merlin
Vilken bra inställning till livet du har Gurkan! Det gäller att ta vara på sin tid på jorden. När jag var yngre trodde jag att materiaella ting skulle göra mig lycklig men idag har jag insett att det viktigaste är familjen och som bekant är går livet inte i repris. Mina barn är numera tonåringar och det är ännu en anledning att ägna dem lite extra tid och omsorg... wub.gif wub.gif Det var i samråd med dem och naturligtvis min man som vi bestämde att jag inte skulle ta det här jätte-lönelyft-jobb. Vilket lättnad det var när jag tackade nej tongue.gif laugh.gif Nu ska jag leta efter alternativa inkomstkällor för att så småningom slutar på mitt nuvarande jobb. Jag har funderat på en massa olika grejer som att öppna ett ekologisk cafe/lunchrestaurang/affär, arbeta med hälsokost i någon form (gärna som du som torgkärring), översättare av trädgårdslitteratur mm. Listan kan göras lång.... laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Merlin
Nu har jag också varit och samlat nässlor, fast till husbehov....Det mesta torkar jag till te och imorgon blir det nässelsoppa (mums) smile.gif
Ophelia
CITAT (Gurkan @ 14-05-2006, 23:58)
I fredags sålde jag nässlor för 600:- till stadsbor som inte vet var dom växer ... alt. är rädda för hundkiss !!!! laugh.gif laugh.gif Svårslagen affärside ... sälja ogräs !!!

I sommar kanske du kan plocka flyghavre för en bra penning OCH sälja den torkad för en ännu dyrare penning till eternellfantaster. Den är ju såååå dekorativ laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon